06/04/2023 17:47

Моніторинг виявлення фактів домашнього насильства та своєчасного реагування на них Відділом поліції №3 Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області

Працівник Офісу Омбудсмана Ігор Олійник спільно з регіональним координатором взаємодії з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в Вінницькій області Наталею Гурковською здійснили моніторинговий візит до Відділу поліції №3 Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області, з метою з метою вивчення реагування на повідомлення про домашнє насильство працівниками правоохоронних органів.

Відповідно до статті 10 Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» виявлення фактів домашнього насильства та своєчасне реагування на них, прийом і розгляд заяв та повідомлень про вчинення домашнього насильства, а також надання допомоги постраждалим особам віднесено до повноважень органів Національної поліції України.

Під час моніторингу встановлено, що Відділу поліції №3 Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області (далі – Відділ) підпорядковані такі територіальні громади як: Лука – Мелешківська, Літинська, Стрижавська, Якушинецька та Агрономічна ТГ.

В ході моніторингового візиту оглянуті повідомлення про домашнє насильство, що надійшли за період 2023 року та вивчені матеріали розглядів.

За наслідком ознайомлення із опрацьованими матеріалами, що місять остаточний висновок з перевірки встановлено не дотримання вимог частини 36 пункту 4 Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі (далі-Порядок), що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 за №658, відповідно до якого посадова особа підрозділу Національної поліції повинна не пізніше однієї доби, інформувати відповідну службу у справах дітей за допомогою телефонного зв’язку, електронної пошти, у разі якщо постраждалою від насильства або кривдником є дитина або постраждала особа звернулася разом із дитиною.

Крім того, в матеріалах відсутні передбачені пунктом 5 Порядку роз’яснення прав постраждалій особі щодо отримання нею повної та вичерпної інформації про її права, у тому числі право на соціальні послуги, медичну, соціальну, психологічну допомогу, якими вона може скористатися; право на безоплатне отримання відповідно до законодавства соціальних послуг, медичної, соціальної та психологічної допомоги відповідно до її потреб; право на безоплатну правову допомогу тощо.

Відповідно до статті 71 Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» суб’єктами, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії насильству за ознакою статі, є підрозділи органів Національної поліції служби у справах дітей, органи управління освітою, органи охорони здоров’я, а отже працівники поліції повинні співпрацювати із вказаними службами.

Під час візиту моніторами звернуто увагу на те, що деякі матеріали перевірки, повідомлення про можливе вчинення домашнього насильства, яке передбачене статтею 1732 Кодексу України про адміністративні правопорушення, містять лише рапорт із фабулою обставин яка фіксувалась при отриманні дзвінка на «гарячу лінію» 102, та результати відпрацювання по даному виклику, без відібрання письмових пояснень можливих потерпілої особи, кривдника та пояснень свідків/очевидців.

За результатами моніторингу готується звіт з відповідними рекомендаціями.