02/02/2024 16:31

Директор Департаменту моніторингу додержання права на справедливий суд та процесуальних прав взяв участь у засіданні Комітету ВР України з питань правової політики

02 лютого 2024 року директор Департаменту моніторингу додержання права на справедливий суд та процесуальних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Кононенко Денис взяв участь у засіданні Комітету Верховної Ради України з питань правової політики.

Серед питань порядку денного засідання Комітету предметом обговорення став законопроєкт реєстр. № 10157 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо особливостей залучення засуджених до праці та ведення господарської діяльності в пенітенціарній системі)».

Законопроєкт спрямований на зміну підходів до залучення до корисної зайнятості засуджених з метою їх ресоціалізації, зменшення фінансового навантаження на сплату єдиного соціального внеску, на фонд оплати праці установ виконання покарань та підприємств Державної кримінально-виконавчої служби України. Крім того, законопроєктом пропонується законодавче врегулювання порядку зарахування коштів засудженим до обмеження волі та позбавлення волі. У зв’язку з цим запропоновано внести зміни до статей 6, 8, 59, 60, 62, 65, 89, 93, 99, 102, 107, 112, 114, 118, 119, 120, 121, 122, 125, 130 та доповнити новими статтями 60-2, 60-3, 60-4, 118-1, 122-1 Кримінально-виконавчий кодекс України (КВК України); внести зміни до статей 7, 9 Закону України «Про виконавче провадження», статті 14 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України»; статей 4, 5, 7, 8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування». Також серед запропонованих новел – законодавче врегулювання обов’язкового залучення засуджених до обмеження волі або позбавлення волі до праці у період дії воєнного стану та протягом двох років після його припинення або скасування, а також врегулювання умов зарахування коштів засудженим до обмеження або позбавлення волі. Крім того, пропонується збільшити кількість годин можливого щоденного залучення засуджених, які не залучені до оплачуваної праці, до робіт з благоустрою колоній та поліпшення житлово-побутових умов засуджених. З метою створення додаткових стимулів для залучення засуджених до праці проєктом Закону пропонується доповнити статтю 130 КВК України новою частиною другою, згідно з якою у разі відсутності не знятих або не погашених в установленому законом порядку стягнень, залучення до праці після відбуття не менше половини строку покарання до засуджених, які тримаються в дільниці ресоціалізації виправної колонії, може застосовуватися заохочення у виді надання тривалого побачення з близькими родичами за межами виправної колонії тривалістю до двох діб в межах населеного пункту, де розташована колонія. Проєктом Закону пропонується внести зміни і до Закону України «Про попереднє ув’язнення», зокрема, в частині визначення порядку вилучення, реалізації, знищення грошей, продуктів харчування, предметів та речей, заборонених в місцях попереднього ув’язнення.

На початку грудня 2023 року позиція Уповноваженого із зауваженнями та пропозиціями була викладена у листі до Комітету. Уповноважений, поруч із підтримкою окремих новел законопроєкту, зауважив, що його положення не в повній мірі відповідають Європейським пенітенціарним правилам, окремим правилам Мінімальних стандартних правил поводження з в’язнями, а також положенням Конституції України.

У своєму виступі директор Департаменту Кононенко Денис наголосив на необхідності врахування висловлених зауважень та пропозицій Уповноваженого до законопроєкту.

За результатами обговорення на Комітеті прийнято висновок рекомендувати Верховній Раді України включити до порядку денного одинадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та звернутись до Голови Верховної Ради України з пропозицією оголосити на пленарному засіданні під час розгляду даного законопроєкту, відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, про необхідність внесення пропозицій і поправок щодо виправлень, уточнень, усунення помилок та/або суперечностей у тексті законопроекту, інших структурних частин законопроєкту та/або інших законодавчих актів, що не були предметом розгляду в першому читанні та відповідають предмету правового регулювання законопроєкту.

Додатково Комітет запевнив, що у випадку прийняття проєкту закону у першому читанні його підготовка до другого читання буде проводитися, зокрема, із залученням представників Секретаріату Уповноваженого.