28/07/2025 09:48

Чи зобов'язаний розпорядник інформації створювати інформацію у відповідь на запит на інформацію?

У статті 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" публічна інформація — це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Виходячи з визначення поняття «публічної інформації», можемо виокремити такі важливі ознаки:

  • це будь-яка інформація, яка вже створена та перебуває на будь-якому носії;
  • таку інформацію створюють або отримують суб’єкти владних повноважень від інших розпорядників;
  • може перебувати у володінні інших розпорядників, крім суб’єктів владних повноважень.

Така сама правова позиція викладена у Постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29 вересня 2016 року «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації».

Зокрема, у Постанові зазначено, що публічною є інформація, яка вже відображена або задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях. Вона включає всю інформацію, що перебуває у володінні суб'єктів владних повноважень, а також відомості щодо використання бюджетних коштів, виконання делегованих повноважень, інформацію від монополістів, дані про стан довкілля, надзвичайні події та іншу суспільно необхідну інформацію.

Розпорядник інформації не зобов'язаний створювати нову інформацію у відповідь на запит. Його обов'язок полягає в наданні вже існуючої та зафіксованої інформації. Визначальним критерієм для публічної інформації є те, що вона повинна бути заздалегідь зафіксована будь-якими засобами
та на будь-яких носіях, а також перебувати у володінні відповідних розпорядників публічної інформації.

Отже, запитувач може отримати доступ лише до такої інформації, яка вже існує на момент надходження запиту на інформацію.

Якщо Вам відмовили у доступі до публічної інформації або Ваші права на звернення та у сфері захисту персональних даних – порушені, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:   

  • за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;    
  • на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;    
  • на гарячу лінію: 0800501720;   
  • за тел. 044-299-74-08.