17/12/2025 11:22

Забезпечення права на освіту здобувачів фахової передвищої освіти, які мають інвалідність та/або особливі освітні потреби

Проведення моніторингу обумовлено наявністю звернень до Уповноваженого щодо труднощів/відсутності можливості в осіб з інвалідністю чи ООП реалізувати своє право на навчання у закладах фахової передвищої освіти.

Під час моніторингу, зокрема, досліджувалися питання щодо: 

➢ кількості здобувачів освіти у закладі фахової передвищої освіти (далі – ЗФПО), які є особами з інвалідністю та особами з ООП (у розрізі спеціальностей, за якими навчаються); 

➢ кількості здобувачів освіти, які потребують створення спеціальних умов для організації навчання; 

➢ наявності в ЗФПО укриття, пристосованого для осіб з інвалідністю/осіб з ООП; 

➢ створенння у ЗФПО спеціального навчально-реабілітаційного підрозділу, що утворюється з метою організації інклюзивного освітнього процесу та спеціального навчально-реабілітаційного супроводу здобувачів фахової передвищої освіти з ООП, забезпечення їм доступу до якісної фахової передвищої освіти з урахуванням обмежень життєдіяльності (передбачений частиною шостою статті 32 Закону України «Про фахову передвищу освіту»); 

➢ наявності у ЗФПО спеціальних інклюзивних груп для навчання здобувачів освіти з інвалідністю/ООП; 

➢ кількісних показників під час вступної кампанії стосовно осіб з інвалідністю та/або осіб з ООП; 

➢ наявних проблемних питань щодо забезпечення права на здобуття освіти осіб з інвалідністю та/або осіб з ООП в частині організації освітнього процесу. 

Результати моніторингу базуються на отриманій інформації від 25 ЗФПО державної, комунальної та приватної форм власності. Моніторингом встановлено, що загальна кількість здобувачів освіти, які є особами з інвалідністю та навчаються у ЗФПО, що були об’єктами моніторингу, складає:

  • в закладах державної форми власності – 276 осіб (2% від загальної кількості здобувачів освіти) станом на 01.09.2024, 272 особи (2%) станом на 01.09.2025; 
  • в закладах комунальної форми власності 59 осіб (1,6%) та 62 осіб (1,8%) відповідно; 
  • в закладах приватної форма власності – 10 осіб (0,3%) та 11 осіб (0,3%) відповідно; 

Кількість здобувачів освіти з ООП: 

  • в закладах державної форми власності станом на 01.09.2024 такі особи відсутні, 1 особа (0,007%) станом на 01.09.2025; 
  • в закладах комунальної форми власності 1 (0,02%) і в 2024 і в 2025 році; 
  • в закладах приватної форми власності 5 осіб (0,2%) та 4 особи (0,2%) відповідно. 

Найбільше користуються попитом у здобувачів освіти з інвалідністю та ООП такі спеціальності: дизайн; технології легкої промисловості; харчові технології; готельно-ресторанна справа; комп’ютерна інженерія; облік та оподаткування; туризм та рекреації; аудіовізуальне мистецтво та виробництво; торгівля; менеджмент соціокультурної діяльності; банківська справа. 

Аналіз наданої інформації показав, що в 14 із 25 ЗФПО відсутнє укриття, пристосоване для категорії осіб зінвалідністю, що становить 56% всіх об’єктів моніторингу Спеціальні інклюзивні групи передбачені положеннями статті 20 Закону України «Про освіту» створено у 3 ЗФПО із 25 (12%). Результати моніторингу засвідчили, що спеціальний навчальнореабілітаційний підрозділ, передбачений частиною сьомою статті 32 Закону України «Про фахову передвищу освіту», який утворюється з метою організації інклюзивного освітнього процесу та спеціального навчальнореабілітаційного супроводу здобувачів фахової передвищої освіти з ООП, забезпечення їм доступу до якісної фахової передвищої освіти з урахуванням обмежень, створений в 6 закладах із 25 (24%). 

Щодо додержання прав осіб з інвалідністю та/або ООП під час вступної кампанії моніторингом встановлено, що різниця між кількістю поданих заяв на вступ і кількістю осіб, які вступили до закладів ФПО, становить 11% та 17% відповідно у 2023/24 та 2024/25 навчальних роках. 

Наявність різниці між кількістю поданих заяв і кількістю осіб, які вступили на навчання, може свідчити, у тому числі, про відсутність умов для навчання осіб з інвалідністю та/або ООП. Моніторинг засвідчив наявність проблемних питань в забезпеченні здобувачів освіти з категорії осіб з інвалідністю чи осіб з ООП, серед яких: 

Відсутність належного фінансування (зазначено 98% ЗФПО (з 14-ти, які повідомили про наявність проблем). 

Недостатнє кадрове забезпечення (відсутність фахівців (асистенти викладача, корекційні педагоги, тьютори, практичні психологи, соціальні педагоги), які мають досвід роботи зі здобувачами освіти з інвалідністю/ООП; Потреба нормативного врегулювання питання щодо забезпечення наявності/функціонування асистента викладача на рівні фахової передвищої освіти. За результатами проведеного моніторингу надано відповідні рекомендації Міністерству освіти і науки України.