08/01/2024 13:20

Відвідування пансіонату приватної форми власності «Дім турботи» у м. Чернігів

У межах виконання функції національного превентивного механізму відповідно до Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» Представник Уповноваженого у Чернігівській області Лариса Шумна, разом з головним спеціалістом відділу сприяння роботі регіональних представництв Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у Чернігівській області Тетяною Кореньковою, а також громадським монітором Дмитром Науменком здійснили моніторинговий візит до пансіонату приватної форми власності «Дім турботи» у м. Чернігів.

Заклад відповідно до договору про надання послуг платного утримання у житловому приміщенні надає клієнтам послуги щодо догляду із забезпеченням проживання для осіб літнього віку та осіб, які потребують особливого спеціального догляду. Учасники візиту ознайомилися з умовами перебування літніх людей у Закладі та дотримання їх прав у відповідності до існуючих державних стандартів.

Під час візиту встановили, що для підопічних створені належні умови проживання, — підопічні забезпечені засобами гігієни, чистою постільною та натільною білизною, в кожній кімнаті є телевізор та індивідуальна тумба для зберігання особистих речей.

Наявні в достатній кількості крісла колісні та інші пристосування, відповідно до потреб осіб з інвалідністю.

Працівники Закладу проводять належне прибирання в спальних кімнатах та приміщеннях загального користування. Забезпечується догляд за особами літнього віку: надається допомога в годуванні, здійсненні індивідуальних санітарно-гігієнічних процедур.

Під час відвідування група НПМ поспілкувалась з усіма 14 підопічними та 3 працівниками Закладу. Скарг на неналежне поводження персоналу, догляд, умови проживання від клієнтів не надходило. Підопічні контактні та позитивно реагують на відвідувачів.

Моніторингова група виявила недоліки:

відсутні захисні споруди (укриття) та будь-які обладнані підвальні приміщення, які мають забезпечувати можливість безпечного перебування клієнтів у разі повітряної тривоги або обстрілів;

виявили маломобільних підопічних, які не можуть підвестися з ліжка самостійно без сторонньої допомоги, ліжка не обладнані коліщатами, щоб забезпечити лежачим хворим доступ до відносно безпечного місця за «Правилом двох стін», також ліжкохворим підопічним не забезпечили можливості прогулянок на свіжому повітрі;

на клієнтів не складаються індивідуальні плани надання соціальної послуги стаціонарного догляду на підставі результатів комплексного визначення та оцінки індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги;

у закладі відсутній медичний персонал: зі слів персоналу, вони видають клієнтам ліки, які приносять родичі, та за необхідності звертаються до родичів для забезпечення клієнтам Закладу надання первинної та вторинної медичної допомоги. Жодних супровідних медичних документів щодо лікарських призначень не надали групі НПМ під час відвідування. Мешканці Закладу фактично  є заручниками персоналу і рідних в доступі до медичної допомоги;

порушенням є укладання договорів про надання соціальної послуги не з отримувачем послуги/клієнтом, а з їх родичами. В Закладі не вимагають довіреності на вчинення таких дій від родичів або рішення суду про призначення їх опікунами/піклувальниками клієнта;

у житлових кімнатах, у яких проживає більше, ніж одна особа, відсутні ширми для забезпечення приватності під час здійснення індивідуальних гігієнічних процедур;

відсутня зона дозвілля, за бажанням, підопічні не можуть побути наодинці, усамітнитися та не облаштовано прогулянкового дворику для відпочинку на свіжому повітрі;

виявили порушення в організації роботи харчоблоку: відсутні добові проби страв, перспективне меню та дієтичне харчування, що відповідно не забезпечує його різноманітність, розрахунок  енергетичної цінності харчових продуктів, збалансованості раціону; продукти харчування для приготування та клієнтів зберігаються без маркування, через що важко встановити терміни їх безпечного зберігання;

підопічні вживають їжу у кімнаті, сидячи на ліжку за приліжковими тумбочками, що є незручно та негігієнічно, оскільки відсутнє окреме приміщення облаштоване для прийому їжі;

відсутні кнопки виклику персоналу;

немає приміщення ізолятора з метою попередження поширення інфекційних захворювань;

порушені права підопічних на вільний розвиток своєї особистості, саме:  дозвілля клієнтів є вкрай обмеженим та зводиться, переважно, до перегляду телебачення або прослуховування радіомовлення, читання книжок. Відсутні гуртки, умови для зайняття спортом;

встановили камери відеоспостереження, якими здійснюється відео-фіксація у місцях загального користування, однак, відсутні попереджувальні знаки про здійснення відеоспостереження шляхом розміщення відповідного застереження в загальнодоступному місці для належного візуального сприйняття громадянами;

порушене право підопічних на отримання інформації про свої права та обов’язки: відсутні інформаційні стенди, що містять інформацію про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, можливість отримання безоплатної правової допомоги, контактні дані структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, Національної поліції, державних та недержавних правозахисних організацій;

З метою усунення виявлених порушень прав і свобод підопічних Закладу до компетентних органів скерують відповідні листи та акти реагування Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.