09/05/2022 12:50

Роз’яснення щодо нових можливостей державних програм «Доступні кредити 5—7—9%» та «Доступний фінансовий лізинг 5—7—9%»

1. У відповідності до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам мікропідприємництва та малого підприємництва, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 28 (зі змінами), розроблено Урядову програму «Доступні кредити 5-7-9%» (далі – Програма).

Метою програми є спрощення доступу суб’єктів мікропідприємництва та малого підприємництва (далі – МПП) до банківського кредитування з метою реалізації інвестиційних проектів для збільшення обсягів виробництва, експорту, імпортозаміщення, високотехнологічного виробництва, енергоефективності, впровадження інновацій, а також сприяння створенню нових робочих місць та поверненню трудових мігрантів в Україну.

Для набуття МПП статусу учасника Програми Фонд розвитку підприємництва визначив процедуру:

ММП має перевірити свою відповідність критеріям прийнятності Програми, розміщенним на вебсайті Програми: https://5-7-9.gov.ua/.

У разі відповідності ММП зазначеним критеріям ММП має подати заявку на участь у Програмі будь-якому з Уповноважених банків, інформація про які розміщена на вебсайті Програми.

У разі відсутності у новоствореного ММП достатніх знань для підготовки обґрунтованого бізнес-плану свого інвестиційного проекту, такий ММП може пройти навчання, відповідно до інформації, розміщеної на вебсайті Програми.

Уповноважений банк інформує ММП про дату першої зустрічі для подачі ММП наступних документів (за формою, визначеною Фондом): заявки на участь у Програмі; згоди на передачу інформації про ММП та суми отриманої ним державної допомоги в рамках Програми та довідку про суми отриманої ММП й Групою пов’язаних контрагентів державної допомоги.

ММП подає Уповноваженому банку заявку на участь у Програмі разом з додатками до неї та в залежності від типу проекту отримує від Уповноваженого банку перелік документів, які мають бути підготовлені та надані банку разом із заявкою на отримання кредиту. На цьому етапі, Уповноважений банк перевіряє відповідність ММП критеріям прийнятності Програми.

ММП подає Уповноваженому банку заявку на отримання кредиту разом з переліком необхідних документів, в т.ч. і бізнес-планом інвестиційного проекту (для новостворених ММП, в рамках кредитування його інвестиційного проекту).

У разі позитивного рішення Уповноваженого банку щодо видачі кредиту ММП та його участі у Програмі з можливістю отримання Державної підтримки, відбувається укладання кредитного договору між ММП та Уповноваженим банком.

Кредитні кошти (за виключенням тих, що надаються на фінансування оборотного капіталу ММП або на рефінансування його заборгованості за кредитом) надаються ММП шляхом їх перерахування Уповноваженим банком на рахунок Постачальника(-ів) ММП, який(які) для цілей реалізації відповідного інвестиційного проекту здійснює(-ють) продаж, постачання товарів, надає послуги або виконує роботи. Постачальником не може бути особа, що входить до Групи пов’язаних контрагентів ММП або входила до Групи пов’язаних контрагентів ММП протягом 6 (шести) місяців до дати укладання кредитного договору між ММП та Уповноваженим банком за Програмою.

ММП сплачує проценти за Компенсаційною процентною ставкою з врахуванням її можливої зміни залежно від кількості створених ММП нових робочих місць (за умови, що цей критерій застосовується до ММП за умовами Порядку та Програми), протягом всього строку кредитування за умови вчасного та у повному обсязі виконання ММП своїх зобовʼязань за кредитним договором, з урахуванням умов пункту 13.4. Програми.

Уповноважений банк здійснює моніторинг:

ефективності реалізації ММП його інвестиційного проекту;

додержання ММП ліміту Державної допомоги а також того, що ММП не підпадає під обмеження щодо надання державної підтримки, визначені статтею 13 Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні»;

додержання ММП, що отримав кредит на цілі та критерії, визначені Програмою (за умови застосування таких критеріїв до ММП).

Уповноважений банк здійснює такий моніторинг в порядку, передбаченому відповідним(-ми) договором(-ами), укладеним(-ми) ним з Фондом в рамках реалізації Програми.

В умовах воєнного стану Кабінет Міністрів України розширив Державну програму «Доступні кредити 5-7-9%» (далі – Програма) у частині:

підтримки сільськогосподарських товаровиробників для забезпечення посівної кампанії;

підтримки та активації підприємницької діяльності у період дії воєнного стану (зокрема, кредит на релокацію бізнесу, кредит на запобігання та подолання наслідків російської агресії).

У зв’язку з цим, Програма розширена на середні підприємства з річним доходом до 50 млн євро (раніше було 20 млн євро) та на великі підприємства з річним доходом більше 50 млн євро незалежно від кількості працюючих.

Максимальна сума кредиту для всіх суб’єктів підприємництва 60 млн грн (раніше було 50 млн грн) з урахуванням групи пов’язаних компаній з процентою ставкою – 0% річних, протягом дії воєнного стану та місяць після його завершення.

Цілями кредитування визначено:

інвестиційний кредит на придбання сільськогосподарської техніки;

кредит на поповнення обігових коштів для придбання насіння, добрив та паливно-мастильних матеріалів.

Строк кредиту – 6 місяців.

Крім того, Програму розширено на середні підприємства з річним доходом до 50 млн євро (раніше було 20 млн євро) та на великі підприємства з річним доходом більше 50 млн євро незалежно від кількості працюючих.

Максимальна сума кредиту для всіх суб’єктів підприємництва 60 млн грн (раніше було 50 млн грн) з урахуванням групи пов’язаних компаній, з процентною ставкою – 0% річних протягом періоду воєнного стану та одного місяця після його припинення, та 5% річних після завершення зазначеного вище періоду і до кінця строку кредиту.

Цілями кредитування визначено:

інвестиційний кредит на придбання основних засобів,

кредит на поповнення обігових коштів для здійснення підприємницької діяльності.

Строк кредитування встановлено для інвестиційних кредитів – 5 років, для кредитів на поповнення обігових коштів – 3 роки.

За інформацією Міністерства фінансів України, з 18 по 25 квітня 2022 року підприємці отримали 776 пільгових кредитів на суму 3,15 млрд гривень.

Прем’єр-міністр України на засіданні Уряду 29.04.2022 поінформував, що через розширення Програми, аграрії отримали близько 15 млрд гривень.

2. В умовах воєнного стану для суб’єктів підприємництва також діє програма «Доступний фінансовий лізинг 5-7-9%» (далі – Програма лізингу) відповідно до якої суб’єкти підприємництва можуть взяти у лізинг транспортні засоби, сільськогосподарську техніку, техніку для виробництва чи надання послуг, нерухомість або інше обладнання для господарської діяльності.

Для набуття суб’єкту малого підприємництва, у тому числі мікропідприємництва, та середнього підприємництва (далі – ММСП), статусу учасника Програми лізингу Фонд розвитку підприємництва визначив процедуру:

ММСП має перевірити свою відповідність критеріям прийнятності Програми лізингу, розміщеним на вебсайті Програми: https://bdf.gov.ua/.

У разі позитивного рішення Уповноваженого лізингодавця або Уповноваженого банку щодо укладення договору фінансового лізингу з ММСП та його участі у Програмі лізингу з можливістю отримання Державної підтримки, відбувається укладання договору фінансового лізингу між ММСП та Уповноваженим лізингодавцем або Уповноваженим банком.

ММСП сплачує винагороду лізингодавцю за договором фінансового лізингу в розмірі Компенсаційної винагороди з врахуванням її можливої зміни залежно від кількості створених ММСП нових робочих місць, протягом всього строку фінансового лізингу за умови вчасного та у повному обсязі виконання ММСП своїх зобов’язань за договором фінансового лізингу.

Під час погодження укладення договору фінансового лізингу з ММСП в рамках Програми лізингу, Уповноважений лізингодавець або Уповноважений банк зобов’язаний враховувати обмеження щодо Ліміту державної допомоги.

3. У 2021 році за ініціативи Президента України Володимира Зеленського створено умови для забезпечення громадян України житлом.

Програма «Доступна іпотека 7%» (далі – Програма іпотеки) надає можливість людям з відносно невисоким рівнем доходу отримувати житло в кредит з частковою компенсацію відсотків державою.

Для набуття фізичній особі статусу учасника Програми іпотеки Фонд розвитку підприємництва визначив процедуру:

Фізична особа має перевірити свою відповідність критеріям прийнятності Програми, розміщеним на вебсайті Фонду: https://bdf.gov.ua/.

У разі відповідності зазначеним критеріям фізична особа має подати заявку на участь у Програмі будь-якому з Уповноважених банків.

Фізична особа подає Уповноваженому банку заявку на участь у Програмі іпотеки разом із згодою на обробку персональних даних та в залежності від виду предмету іпотеки отримує від Уповноваженого банку перелік документів, які мають бути підготовлені та надані Уповноваженому банку разом із заявкою на отримання іпотечного кредиту. На цьому етапі, Уповноважений банк перевіряє відповідність фізичної особи критеріям прийнятності Програми.

Фізична особа подає Уповноваженому банку заявку на отримання іпотечного кредиту та такі документи:

  • копію паспорта;
  • копію реєстраційного номера облікової картки платника податків (не подається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті);
  • довідку про реєстрацію місця проживання (перебування) позичальника та членів його сім’ї або довідку, яка підтверджує місце перебування громадян України, які мають постійне місце проживання на тимчасово окупованій території, яких змусили залишити або покинути своє місце проживання (довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи);
  • копію свідоцтва про шлюб (за наявності);
  • копію свідоцтва про народження дитини/дітей (за наявності);
  • документи про доходи позичальника та членів його сім’ї за останні шість місяців;
  • довідку про перебування на квартирному обліку (за наявності) та інші документи відповідно до внутрішніх вимог Уповноваженого банку.

У разі позитивного рішення Уповноваженого банку щодо видачі іпотечного кредиту фізичній особі та її участі у Програмі іпотеки з можливістю отримання Державної підтримки, відбувається укладання кредитного договору та договору іпотеки (іпотечного договору) між такою фізичною особою та Уповноваженим банком. Умови кредитування позичальників з урахуванням вимог Програми визначаються у кредитному договорі, що укладається позичальником з Уповноваженим банком.

Кредитні кошти надаються позичальнику шляхом їх перерахування Уповноваженим банком на рахунок продавця предмета іпотеки.

Позичальник сплачує проценти за Компенсаційною процентною ставкою протягом всього строку іпотечного кредиту за умови вчасного та у повному обсязі виконання своїх зобовʼязань за кредитним договором та за договором іпотеки (іпотечним договором).

Уповноважений банк протягом усього строку кредитування позичальника здійснює моніторинг предмета іпотеки відповідно до його внутрішніх процедур та правил, а також вимог законодавства. Уповноважений банк здійснює такий моніторинг в порядку, передбаченому відповідним(-ми) договором(-ами), укладеним(-ми) ним з Фондом в рамках реалізації Програми.

Предмет іпотеки – це квартири та індивідуальні житлові будинки (разом із земельною ділянкою) на первинному та вторинному ринку, введенні в експлуатацію з 2018 року.

Нормативна площа – 50 м2 для одного громадянина чи сім’ю з двох осіб, потім додатково 20 м2 на кожного наступного члена сім’ї.

Загальна площа може перевищувати нормативну на 20%. Надлишок площі оплачує позичальник.

Максимальна сума іпотеки становитиме 2 млн грн, а максимальна вартість предмета іпотеки – не більш як 2,5 млн гривень.

Додатково слід зазначити, що в період дії воєнного стану на розгляд не надходили звернення щодо неможливості отримання зазначених вище програм, а тому для визначення рівня доступності цих програм пропоную провести відповідний моніторинг.