04/07/2023 15:44

Моніторинг Гусятинської селищної ради Тернопільської області на додержання прав осіб з інвалідністю

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини звернувся житель Гусятинської громади Тернопільської області, чоловік з інвалідністю, стосовно стверджуваного порушення прав осіб з інвалідністю на території Гусятинської селищної ради (далі – Рада).

Заявник повідомляв про порушення з боку керівництва Гусятинської громади права осіб з інвалідністю на безбар’єрне середовище, недотримання вимог доступності до публічних (гарантованих державою) адміністративних, медичних послуг тощо.

За даним зверненням відкрито та здійснюється провадження Уповноваженого.

З метою захисту права на безбар’єрне середовище, захисту заявника від дискримінації за ознакою інвалідності були надіслані листи-реагування: Гусятинському селищному голові та до Тернопільської обласної військової адміністрації.

З інформації та фотоматеріалів, наданих Радою, неможливо було встановити відповідність встановленим вимогам стану доступності для осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення до публічних послуг у громаді.

З огляду на зазначене, відповідно до статті 13 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» та в межах провадження Уповноваженого за зверненням було прийнято рішення провести виїзний моніторинговий візит до Ради з метою перевірки стану забезпечення архітектурної доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до публічних послуг (адміністративних, медичних тощо).

Моніторинговий візит здійснив регіональний представник Уповноваженого у Тернопільській області Володимир Плетюк за присутності заявника.

За результатами моніторингу встановлено:

Доступність адміністративних послуг 

Адміністративна будівля Ради триповерхова: центр надання адміністративних послуг, кабінет селищного голови знаходяться на другому поверсі, сесійна зала – на третьому поверсі.

- на прилеглій території ширина місць для паркування транспортних засобів осіб з інвалідністю складає 1,95 м при нормі 3,5 м.

Вхідна група:

- до адміністративної будівлі Ради наявний пандус з двосторонніми поручнями, розмірами – ширина 1,2 м, висота 0,5 м і довжина 4,7 м. Пандус не відповідає п. 5.3.1 ДБН щодо уклону зовнішніх пандусів;

- відсутнє контрастне маркування сходів;

- відсутня тактильна табличка з назвою та графіком роботи.

Всередині будівлі:

- наявні сходи, при цьому відсутній ліфт чи інший підйомний механізм;

- на шляху руху першим поверхом будівлі Ради наявні пороги висотою понад 2 см;

- відсутні тактильні таблички з назвою кабінету;

- санітарні кімнати в будівлі Ради не пристосовані для осіб з інвалідністю.

За інформацією голови Ради для забезпечення доступності всередині адміністративної будівлі заплановано придбання переносного  пандуса.

Доступність медичних послуг

Тротуари біля медичної установи по ширині в межах нормативу, однак з’їзди на пішохідні переходи неналежно облаштовані, що унеможливлює рух особам, що пересуваються за допомогою крісел колісних, та відсутня тактильна плитка для осіб з порушенням зору. Ухили в межах норми 1:15 (при нормативі 1:10).

Тротуари на окремих вулицях (біля будівлі моргу) мають ширину 1,43 м, норматив становить не менше 1,8 м. Ухил з’їзду з тротуару біля моргу 1:7 при нормативі 1:10.

Інші послуги

Біля культової споруди по вул. Сагайдачного наявно 33 паркувальних місця, шириною по осях 2,7 м., але не передбачено жодного місця для паркування транспортних засобів осіб з інвалідністю.

За результатами безвиїзного моніторингу підготовлено звіт із рекомендаціями щодо дотримання прав осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, який направлено для усунення виявлених недоліків.

Провадження Уповноваженого за зверненням продовжується.

Питання забезпечення рівності прав і свобод людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, як однієї з найбільш вразливих категорій громадян, перебуває на постійному контролі Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.