25/05/2022 11:01

КСУ визнав неконституційним обмеження строку на перерахунок одноразової грошової допомоги військовослужбовцям, військовозобов’язаним або резервістам

Конституційний Суд України (далі – КСУ) ухвалив рішення у справі за конституційною скаргою Поліщука Сергія Олексійовича щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 4 статті 163 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Згідно з положеннями вказаної норми, у разі зміни групи інвалідності військовослужбовця, військовозобов’язаного або резервіста, причини інвалідності або ступеня втрати працездатності понад дворічний термін після первинного встановлення інвалідності виплата одноразової грошової допомоги у зв’язку із змінами, що відбулися, не здійснюється.

Конституційний Суд України дійшов висновку, що громадяни України, які захищають Батьківщину, незалежність та територіальну цілісність України, особливо в умовах широкомасштабної агресії з боку росії, виконують конституційно значущі функції; тому держава має надавати їм і членам їхніх сімей особливий статус та, відповідно до частини п’ятої статті 17 Конституції України, забезпечувати додаткові гарантії соціального захисту як під час проходження служби, так і після її закінчення.

КСУ зазначив, що обов’язок держави стосовно забезпечення посиленого соціального захисту військовослужбовців (статті 17, 46 Конституції України) є значущішим, ніж будь-які цілі, досягнення яких законодавець визначав як підставу для запровадження обмеження права на отримання одноразової грошової допомоги у збільшеному розмірі при зміні групи інвалідності, збільшенні відсотка втрати працездатності часовими рамками.

Конституційний Суд України вважає невиправданим законодавчо обмежувати часовими рамками (строком у два роки) настання причиново-наслідкового зв’язку між пораненням (контузією, травмою або каліцтвом), отриманим особою під час виконання обов’язків військової служби або внаслідок захворювання, пов’язаного з виконанням обов’язків військової служби, та динамікою стану здоров’я.

Саме тому пункт 4 статті 163 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ зі змінами КСУ визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним).