20/01/2022 17:49

Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування представлено позицію Уповноваженого до законопроекту щодо врегулювання запровадження карантину

Представник Уповноваженого з дотримання соціальних та економічних прав Олена Степаненко взяла участь у засіданні Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування на якому обговорено положення проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання питання запровадження карантину» (реєстр. № 6508 від 06.01.2022).

Олена Степаненко звернула увагу членів Комітету, народних депутатів та представників центральних органів виконавчої влади, що запропоновані зміни у статті 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» мають бути приведені у відповідність з положеннями Конституції України (статтями 1, 3, 6, 8, 19, 64, 92), законами України «Про Національну поліцію України», «Про Національну гвардію України».

Під час засідання Комітету, його учасники мали змогу ознайомитися з позицією Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, що була надіслана Голові Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, народному депутату Михайлу Радуцькому.

Олена Степаненко зазначила, що положеннями статті 29 проєкту Закону передбачені лише протиепідемічні заходи, що може встановлювати Кабінет Міністрів України у своїх постановах про встановлення карантину, зміст яких фактично стосується обмеження права на свободу пересування як для громадян України, так і для іноземців та осіб без громадянства.

Тому положення проєкту Закону мають бути приведені у відповідність до статті 33 Конституції України, у якій, зокрема, зазначено, що обмеження свободи пересування та права вільно залишати територію України встановлюються лише законом, а не постановами Кабінету Міністрів України.

У зв’язку із цим, необхідно конкретизувати у статті 29 проєкту Закону норми, що стосуються обмеження права на свободу пересування та права вільно залишати територію України, а Кабінету Міністрів України надати повноваження щодо визначення порядку встановлення протиепідемічних заходів, зазначених у статті 29 Проєкту закону.

Також Олена Степаненко зазначила, що покладання під час запровадження протиепідемічних заходів у державі додаткових повноважень на працівників органів Національної поліції та Національної гвардії, ураховуючи вимоги Конституції України, також повинно здійснюватися виключно законом. З огляду на вказане, було запропоновано внести зміни до законів, якими регламентуються повноваження Національної поліції України, Національної гвардії України, щодо перевірки документів, що підтверджують право на свободу пересування під час карантинних обмежень.

Крім того, Олена Степаненко запропонувала з метою додержання права на працю працівників окремих професій, виробництв та організацій, в тому числі державних службовців, яких відсторонено від виконання робіт у зв’язку із відмовою або ухиленням від обов’язкових профілактичних щеплень проти гострої респіраторної хвороби COVID-19 внести зміни у частину другу чинної редакції статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та перебачити можливість встановлення для таких працівників дистанційного (надомного) режиму роботи. Підставами для вказаних змін є Кодекс законів про працю України, який у 2021 році доповнено новими статтями 601 (Надомна робота) та 602 (Дистанційна робота), в яких передбачено, що під час загрози поширення епідемії, пандемії, необхідності самоізоляції працівника, наказом роботодавця можуть запроваджуватися такі режими роботи як дистанційна робота та надомна робота, а також те що Законом України «Про державну службу» не передбачено відсторонення від роботи державних службовців у зв’язку із відмовою або ухиленням від обов’язкових профілактичних щеплень проти хвороби COVID-19.

За результатами обговорення вказаних зауважень на засіданні Комітету народні депутати – члени комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти вказаний законопроєкт за основу та при підготовці до другого читання врахувати зауваження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.