07/10/2025 17:38

Право на звернення — гарантія демократії та верховенства права

Омбудсман України Дмитро Лубінець повідомив, що право на звернення є однією з ключових гарантій для кожного громадянина України. Воно дає змогу впливати на роботу органів влади, захищати власні інтереси та відстоювати справедливість. 

Омбудсман роз’яснює, що право на звернення громадян гарантується:

  • Конституцією України. А саме стаття 40 визначає, що кожен має право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб. Ці органи зобов’язані розглянути звернення та надати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
  • Законом України “Про звернення громадян”. Він дає людям можливість користуватися своїм правом писати пропозиції, скарги чи зауваження до органів влади та громадських організацій. Завдяки цьому закону громадяни можуть впливати на роботу влади, брати участь в управлінні державними та місцевими справами, вимагати усунення недоліків, оскаржувати дії посадових осіб і захищати свої права у разі їх порушення.

Він зазначив, що контроль за дотриманням законодавства у цій сфері є ключовим елементом забезпечення верховенства права, підзвітності органів влади та реального захисту прав людини.

Згідно зі статтею 28 Закону Уповноважений Верховної Ради України з прав людини є одним із суб’єктів контролю за додержанням вимог у сфері звернень громадян.

Його повноваження визначаються Конституцією України та Законом України “Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини”. Відповідно до статті 1 цього Закону, він здійснює парламентський контроль за додержанням конституційних прав і свобод людини і громадянина. Конституційне право на звернення є одним із таких прав, гарантованих статтею 40 Конституції України.

До Омбудсмана надходять численні звернення від громадян, які спочатку були адресовані органам прокуратури. Вони стосуються можливих порушень вимог Закону органами державної влади, органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності, медіа та посадовими особами. Водночас у зв’язку з реформою прокуратури вона більше не здійснює контроль за дотриманням законодавства про звернення громадян.

У цьому контексті єдиним незалежним органом контролю в цій сфері є  Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, і його діяльність спрямована на забезпечення гарантій конституційного права кожної людини на звернення.