21/03/2024 17:07

За реагування Уповноваженого споживачу відновили електроживлення будинку, яке було неправомірно відключено

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини звернулася жителька Івано-Франківської області та повідомила, що після повернення з роботи додому вона виявила відсутність електропостачання у будинку. Зателефонувавши до електропостачальника, їй повідомили, що причиною відключення електричної енергії є недопуск працівників оператора системи розподілу (далі – ОСР) до приладу обліку електроенергії. У зв’язку із цим працівники ОСР склали акт про недопуск, який є підставою для проведення відключення електропостачання.

Згідно з положеннями пункту 5.1.1 глави 5.1 розділу та пункту 5.5.5 глави 5.5 розділу V Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ):

  • ОСР має право на безперешкодний доступ (за пред’явленням представником службового посвідчення) до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об’єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи;
  • споживач електричної енергії зобов’язаний забезпечити безперешкодний доступ представникам ОСР (після пред’явлення ними службових посвідчень) до розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що встановлені на об’єктах споживача.

Відповідно до положення пунктів 6.2.6 та 6.2.7 глави 6.2 розділу VI Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 311 (зі змінами) (далі – ККО), якщо уповноважені представники ОСР під час відвідування об’єкта не мали доступу до вузла обліку та засобу вимірювальної техніки (далі – ЗВТ) користувача системи, вони направляють користувачу системи (споживачу) повідомлення про дату наступного відвідування чи про необхідність самостійно передати покази засобу обліку.

Якщо протягом десяти робочих днів (для індивідуальних побутових споживачів протягом двох розрахункових періодів) від дати отримання повідомлення користувач системи без поважних причин не передав покази засобу обліку або не узгодив дату наступного відвідування, та не надав в узгоджену сторонами дату та час уповноваженим представникам ОСР доступ до свого об’єкта та електроустановок для контрольного огляду, технічної перевірки, виконання інших робіт, які передбачені цим Кодексом, то це вважається недопуском до вузла обліку або ЗВТ та фіксується відповідним актом про недопуск. Поважними є причини, пов’язані з об’єктивними, непереборними, істотними труднощами для користувача на вчинення цих дій. Якщо недопуск до вузлів обліку та ЗВТ спричинений умисними діями/бездіяльністю користувача системи, то такий факт фіксується актом про недопуск до вузла обліку одразу.

Акт про недопуск до вузла обліку вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника ОСР, користувач системи, а також представник сторони, відповідальної за точку комерційного обліку, та/або сторони, яка контролює об’єкт, на якому встановлений вузол обліку. У разі їх відсутності або відмови підписувати акт про недопуск, в акті робиться відповідний запис. У цьому випадку акт вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника ОСР та незаінтересована особа (за умови посвідчення цієї особи) або більше одного уповноваженого представника ОСР за умови підтвердження відеозйомкою факту відсутності доступу до вузла обліку та ЗВТ користувача системи.

Відповідно до ПРРЕЕ, споживач сплачує вартість робіт з відновлення електропостачання, при цьому вартість послуг залежить від типу відключення.

В межах розгляду звернення заявниці Уповноваженим встановлено, що ОСР не було дотримано процедури оформлення акта про недопуск до вузла обліку, зокрема відсутні підтвердження про вчинення споживачем зумисних дій щодо недопуску представників ОСР до засобу комерційного обліку, а складний акт про недопуск підписано трьома представниками ОСР та не містить підпису споживача або незаінтересованої особи.

Уповноваженим було відкрито провадження у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина, в рамках якого надані рекомендації Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) перевірити всі обставини справи щодо правомірності відключення електропостачання заявниці та та вжити заходів реагування щодо поновлення її прав як споживача послуг з постачання та розподілу електричної енергії.

За результатами проведеної НКРЕКП перевірки було встановлено факт недотримання ОСР процедури оформлення акта про недопуск до вузла обліку, визначеної пунктом 6.2.7 глави 6.2 розділу VI ККО. Відтак, ОСР не мав права на підставі складеного акта припиняти електроживлення об’єкта споживача.

НКРЕКП надіслано лист до ОСР щодо необхідності відновлення електроживлення за адресою заявниці.

Встановлено, що ОСР здійснили контрольний огляд засобу комерційного обліку електричної енергії за адресою заявниці, виконали заміну лічильника електричної енергії та безкоштовно відновили електроживлення.

Відтак, за результатами вжитих Уповноваженим заходів реагування право заявниці як побутового споживача послуги з електропостачання поновили.

Нагадуємо, що у разі порушення прав, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини: 

  • за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;
  • на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua; 
  • на гарячу лінію: 0800501720;
  • за тел. 044-299-74-08.