05/03/2024 10:19

Українські діти з ТОТ пройшли протягом 2022-2023 років програму перевиховання «Університетські зміни», - за дослідженням ГО «Центр Громадянської просвіти «Альменда»

Більше 20 тисяч українських дітей з тимчасово окупованих частин Луганської, Донецької, Запорізької та Херсонської областей протягом 2022-2023 років взяли участь у масштабній програмі Путіна «Університетські зміни».

Докази, що підтверджують системність та послідовність перевиховання українських дітей у громадян РФ, містяться в аналітичному звіті Громадської організації «Центр Громадянської просвіти «Альменда» – «Програма «Університетські зміни» як інструмент знищення української ідентичності та індоктринації дітей та молоді з тимчасово окупованих територій».

Автори дослідження зібрали факти, що свідчать про цей проєкт як гібридну частину збройної агресії РФ проти України.

Передумовою створення проєкту став конкурс «Пишем майбутнє» [рос. – «Пишем будущее»] для школярів окупованих територій Донецької та Луганської областей, яких вивозили до РФ з практично-орієнтованою метою за програмою «Більш, ніж подорож». У подальшому ці поїздки трансформувалися в окремий масштабний проєкт – «Університетські зміни».

За особистим розпорядженням Путіна російські вищі навчальні заклади стали фундаментальною складовою русифікації дітей, мета якої – виховати «російську громадянську ідентичність» та навчити їх бути «справжніми» громадянами Росії.

Протягом 2022-2023 років підлітки з тимчасово окупованих територій України ознайомилися з 81 російським університетом у 47 регіонах РФ – від Москви до Армавіру й Омська. Важливо, що охоплені програмою усі категорії дітей – як батьківські, так й вихованці інтернатних закладів. Кожен задіяний у злочинному процесі університет розробляв уніфіковану програму 10-денної зміни, яка має шість обов’язкових модулів: освітній, культурно-патріотичний, надпрофесійний, спортивний, екскурсійний та відпочинковий.

Так, наприклад, діти зобов’язані прослухати лекції на тему: «Я гражданин своей страны» (Росії), «Крим та Малоросія: довгий шлях додому» з обов’язковим конспектуванням. Взяти участь у заходах, спрямованих на мілітаризацію українських дітей, на кшталт, воєнно-спортивної гри «Зірниця» (рос. – «Зарница»). Відвідати російські центри військово-патріотичного виховання з нав’язуванням наративів про «героїзм російської армії» та боротьбу з «українським нацизмом». Для формування російського патріотизму обов’язково брати участь у церемонії підняття російського прапору та виконання гімну. Дозвілля також організовується відповідно – екскурсії місцями слави РФ, під час яких дітям нав’язують повагу до історії «великої країни» та насаджують думку, що вони самі є її складовою.

Звертаємо увагу, що дослідники виявили факти співпраці 45 російських університетів, залучених до «Університетських змін», з навчальними закладами освіти країн Європейського Союзу, США, Азії, Китаю, Японії, Туреччини та інших.

До експертних обговорень, що тривали за підсумками презентації звіту, долучилася Заступник Директора Департаменту моніторингу додержання прав дитини Секретаріату Уповноваженого Ольга Оліфер. Представники державних органів влади, громадянського суспільства та правозахисники вбачають нагальним заклик до міжнародної спільноти припинити зв’язки з російською академічною спільнотою, яка бере участь у зазначеній програмі, оскільки функціонування «Університетських змін» є прямим порушенням норм міжнародного права. Згадані дії РФ щодо позбавлення українських дітей на ТОТ фундаментальних прав, з огляду на їх національну приналежність, мають розглядатися як злочин проти людяності, а саме дискримінаційне переслідування, й потребують солідарних дій щодо запобігання поширенню практики переміщення українських дітей до РФ для «перевиховання», «перекодування», «індоктринації».

Світ має зрозуміти, що російська система освіти давно є політичним інструментом, метою якого є не навчання освіченості, а зміна світогляду дітей в окупації.