30/12/2022 17:44

Моніторинг стану впровадження технології електронного інформування громадян з питань надання соціальної допомоги в умовах цифрової трансформації системи соціального захисту населення

Працівниками Департаменту моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини здійснено безвиїзний (дистанційний) моніторинг стану впровадження технології електронного інформування громадян з питань надання соціальної допомоги в умовах цифрової трансформації системи соціального захисту населення.

Впровадження технології електронного інформування громадян з питань надання соціальної підтримки є одним із напрямів реалізації Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 р. № 1353-р (далі – Стратегія), згідно з показниками реалізації якої упродовж 2020-2021 років електронне інформування громадян має бути реалізовано на 30 відсотків, а протягом 2022 – 2023 років – на 100 відсотків.

Для моніторингу використана інформація Міністерства соціальної політики України, проаналізовано нормативно-правові акти, якими регулюються питання надання державних соціальних допомог, пільг і компенсацій.

Досліджені питання впровадження технології електронного інформування громадян з питань надання соціальної допомоги через засоби мобільного зв’язку, електронну пошту, мобільний додаток Єдиного державного веб-порталу електронних послуг «Портал Дія».

Встановлено, що Мінсоцполітики не здійснює аналізу рівня реалізації впровадження електронного інформування громадян; ним не визначено переліку нормативно-правових актів, якими регулюється питання надання соціальної підтримки, до яких мають бути внесені зміни щодо можливості електронного інформування одержувачів стосовно її надання та до яких фактично внесено відповідні зміни; відсутня можливість вибірки в базах даних інформації відносно електронного інформування одержувачів соціальної підтримки.

За результатами моніторингу встановлено, що автоматизація системи управління в сфері надання соціальної допомоги та технологічний розвиток інформаційних ресурсів соціальної сфери наразі не охоплює усіх видів державних соціальних допомог, пільг та компенсацій.

Із 33 перелічених в Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19 вересня 2006 р. № 345, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06 жовтня 2006 р. за № 1098/12972, видів державних соціальних допомог, пільг і компенсацій, електронне інформування запроваджене (на рівні нормативних актів, що регулюють призначення певних видів державних соціальних допомог, пільг та компенсацій) лише стосовно 6 видів, що складає 18% від їх загальної кількості.

При цьому згідно з показниками виконання Стратегії рівень упровадження технології електронного інформування громадян у соціальній сфері через засоби мобільного зв’язку, електронну пошту, мобільний додаток Єдиного державного  веб-порталу електронних послуг «Портал Дія» вже за період 2020-2021 років мав становити 30 відсотків.

Копію звіту за результатами моніторингу з відповідними рекомендаціями буде направлено до Міністерства соціальної політики України.