04/03/2024 15:08

Аспекти впровадження інституції військового Омбудсмана

В умовах війни питання додержання прав Захисників і Захисниць набувають особливої актуальності.

Із поповненням лав оборонців України зростає кількість громадян, які потребують правового захисту та розв'язання широкого спектру службових питань.

За словами Омбудсмана України у державах із розвиненим військовим компонентом відносинами між збройними силами та громадянами опікується інституція військового омбудсмана. Інституція може функціонувати за урядовою або парламентською моделлю, що визначається її призначенням та колом розв'язуваних завдань. Діяльність військового омбудсмана скерована насамперед на зміцнення демократичного контролю над збройними силами, створення ефективних механізмів реагування на потреби військових, забезпечення дотримання законності в оборонній галузі.

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Дмитро Лубінець погоджується з думкою громадськості щодо високої ефективності механізмів саме парламентського контролю і підтримую цей шлях розвитку інституції військового омбудсмана. «Водночас, необхідно зауважити, що запровадження посади військового омбудсмана потребує змін до Конституції України, що в умовах воєнного стану є неможливим», — зауважив Омбудсман України.

«До того часу, коли такі зміни будуть втілені, функціонування системи захисту та додержання прав у секторі безпеки і оборони забезпечується Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини. В структурі Офісу Омбудсмана така функція покладена на Представника Уповноваженого з прав людини в системі органів сектору безпеки й оборони», — наголосив Дмитро Лубінець.

У розпорядженні Представника Уповноваженого є механізми, необхідні для ефективної реалізації повноважень щодо захисту прав, пов’язаних із призовом громадян, проходженням військової служби, звільненням військовослужбовців, соціальним захистом ветеранів тощо.

Наприклад, Представник без попереднього повідомлення про час і мету візиту може відвідувати військові частини, гауптвахти, дисциплінарні батальйони, ініціювати перегляд судових рішень, ознайомлюватися з будь-якими документами або запрошувати посадових і службових осіб для отримання пояснень тощо. Всі повноваження закріплені Законом України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини».

Про перспективність та спроможність створеної в Україні системи захисту прав громадян у секторі безпеки й оборони свідчить зокрема поглиблення співпраці з давнім партнером України - Женевським центром демократичного контролю за збройними силами (DCAF) та нещодавнє підписання з цією організацією Меморандуму про напрямки роботи у сфері безпеки та правосуддя.