В обласних центрах з’явилася соціальна реклама про людей у місцях несвободи

16/05/2017 12:45

На вулицях кількох обласних центрів з’явилися сітілайти та білборди з соціальною рекламою «Люди – не консерви», яка покликана нагадати про людей у місцях несвободи.

Зокрема, такі постери вже є у Львові та Чернігові. Незабаром вони з’являться у Кропивницькому, Херсоні, Дніпрі, Чернівцях, Рівному, Хмельницькому, Тернополі та інших містах.

Раніше такі самі плакати вже з’явилися на вулицях Києва та у столичному метрополітені.

Завдання соціальної реклами – привернути увагу до порушень прав людей у «закритих закладах»: інтернатах, військових частинах, хоспісах, в’язницях, СІЗО тощо.  Реклама також покликана розповісти про незалежний механізм моніторингу таких закладів – національний превентивний механізм (НПМ), що створений та діє відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції ООН проти катувань. Вже майже 5 років монітори національного превентивного механізму разом з представниками Офісу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини відвідують місця несвободи без попередження для превенції катувань та жорстокого поводження з людьми в них.

Замовником соціальної реклами виступив Центр інформації про права людини.

«Ці плакати – це нагадування про те, що права людини – універсальні, незалежно від того, де люди перебувають. Монітори національного превентивного механізму дуже часто стикаються з тим, що людей у місцях несвободи не просто не поважають, а намагаються принизити, створити для них нестерпні умови», – розповідає координаторка вказаного проекту, моніторка національного превентивного механізму Маргарита Тарасова.

Розробка концепції просування НПМ в українському суспільстві стала завданням першої «Битви агентств» (Lions Creativity Days – «Дні креативності в Україні»). Участь у ній взяли 5 агентств, переможцем було обрано Green Penguin Media.

«Світ змінюється, місця несвободи – ні. Більшою мірою в них діють закони ще з «совка». Місця несвободи повинні перестати бути радянськими консервами», – наголошує Юлія Курова, креативний директор Green Penguin Media.

Реалізацію ідеї соціальної реклами підтримала програмна ініціатива «Права людини та правосуддя» МФ «Відродження», що сприяє роботі НПМ з моменту його появи в Україні.

«Ця кампанія дає можливість унаочнити проблеми місць несвободи. Чим більше людей будуть розуміти, що таке ці закриті заклади, з якими проблемами стикаються ті, хто проживає там постійно, тим більше шансів змінити цю «законсервовану» систему і створити там умови для життя, а не для виживання», – пояснює Василина Яворська, менеджер програмної ініціативи та моніторка НПМ.

 

Національний превентивний механізм (НПМ) – це незалежний національний орган, який створений і діє відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції ООН проти катувань, і передбачає регулярний моніторинг усіх місць несвободи для попередження у них жорстокого поводження з людьми, які там перебувають. В Україні діє з 2012 року у форматі «Омбудсман плюс», що передбачає здійснення моніторингових візитів до місць несвободи працівниками Офісу Омбудсмана спільно з громадськими активістами.

Місця несвободи («custodial setting») – заклади, де може опинитися кожен за рішенням або вказівкою адміністративного, судового чи іншого органу, без права залишити їх з власної волі.

 

Контактна особа – Маргарита Тарасова, 093 977 53 13, mt@humanrights.org.ua