В Офісі Омбудсмана обговорили реалізацію постанови Уряду «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги»

31/07/2020 15:11

За дорученням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини
Людмили Денісової в Офісі Омбудсмана відбулася робоча зустріч представника Уповноваженого з дотримання соціальних та економічних прав Олени Степаненко, керівників структурних підрозділів Секретаріату Уповноваженого із заступником міністра соціальної політики України Віталієм Музиченком, на якій обговорено питання практичної реалізації положень постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» (далі – Постанова).

Під час робочої зустрічі Віталій Музиченко поінформував, що право громадян на особисте звернення до органів соціального населення з 01.01.2021 забезпечуватиметься виключно через засоби поштового зв’язку або електронні сервіси Мінсоцполітики, зокрема інформаційно-аналітичну систему управління соціальною підтримкою населення України (E-SOCIAL)», яка розробляється Міністерством у рамках проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України» за кошти позики Міжнародного банку реконструкції та розвитку. Час впровадження системи E-SOCIAL озвучено не було, натомість поінформовано про запуск системи в тестовому режимі.

Заступник міністра також зазначив, що на сьогодні в Україні за таким механізмом (передбаченим Постановою) ефективно працюють вже понад 270 територіальних громад. Протягом 2019-2020 років Мінсоцполітики здійснювався моніторинг роботи громад за пропонованим Постановою механізмом. Результати моніторингу засвідчили ефективність такого механізму на практиці і можливість його впровадження по всій Україні.

На думку посадовця, запропонований Постановою механізм сприятиме наближенню адміністративних послуг соціального характеру до мешканців територіальних громад.

У свою чергу представник Уповноваженого Олена Степаненко наголосила на можливих ризиках порушень прав громадян на своєчасність призначення та отримання тієї чи іншої державної допомоги у зв’язку із запровадженням Урядом з 01 січня 2021 року єдиного механізму прийняття територіальними громадами від громадян всіх заяв та документів у сфері соціального захисту, зокрема:

-постановою встановлено обов’язок органів місцевого самоврядування забезпечувати прийом та передачу документів органам соціального захисту населення, при цьому статтею 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ці повноваження не покладені на органи місцевого самоврядування у сфері соціального захисту населення, а отже є ймовірність їх невиконання (виконання у неповному обсязі);
-важливими є те, що органи місцевого самоврядування відповідно до діючого закону не несуть жодної відповідальності за неприйняття, втрату отриманих від громадян документів на призначення відповідної державної допомоги або не своєчасність їх передання органам соціального захисту населення;
-проблемою може бути і відсутність кадрового потенціалу в громадах, також наразі нормативними актами не передбачено порядок взаємодії органів місцевого самоврядування та органів соціального захисту населення щодо прийняття та передачі документів на призначення відповідних державних допомог.

Щодо зазначеного заступник міністра поінформував, що Мінсоцполітики на сьогодні розробляє відповідний порядок взаємодії органів місцевого самоврядування та органів соціального захисту населення і до 01.01.2021, зокрема до часу впровадження єдиного механізму прийняття територіальними громадами від громадян заяв та документів на призначення тієї чи іншої державної допомоги, такий порядок буде затверджено.

Наголошуємо, що через впровадження Урядом з 01 січня 2021 року прийняття територіальними громадами від громадян заяв та документів на призначення тієї чи іншої державної допомоги з подальшою передачею їх до органів соціального захисту населення, Уповноваженим буде здійснюватися постійний моніторинг дотримання прав громадян у сфері соціального захисту в ході впровадження нового механізму подання документів на призначення відповідних державних допомог.