Надзвичайна ситуація та право на приватність

26/03/2020 15:57

25 березня 2020 року на засіданні Уряду було прийнято рішення про запровадження режиму надзвичайної ситуації на всій території України на 30 днів, до 24 квітня 2020 року.

Відповідно до положень Кодексу цивільного захисту України, надзвичайна ситуація — це обстановка на окремій території, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена, зокрема, епідемією, або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території.

Режим надзвичайної ситуації, перш за все, стосується роботи державних органів та органів місцевого самоврядування та покликаний консолідувати їх роботу для подолання наслідків надзвичайної ситуації.

У зв'язку з чим слід зазначити, що режим надзвичайної ситуації передбачає та не може бути підставою для обмеження будь-яких конституційних прав і свобод людини і громадянина.

Надзвичайна ситуація та надзвичайний стан це не тотожні поняття!

Зокрема, режим надзвичайної ситуації не може бути підставою для відслідковування правоохоронними органами активності та, зокрема, переміщення фізичних осіб, у тому числі, за допомогою мобільних телефонів. Навіть з метою забезпечення виконання умов карантину!

Відповідно до положень статті 32 Конституції України, ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Обмеження дії статті статті 32 Конституції України можливе лише за умови запровадження надзвичайного стану та якщо відповідний Указ Президента України буде містити конкретні положення щодо обмеження саме таких прав і свобод.