Керівник Секретаріату Уповноваженого провела робочу зустріч з представниками Ради Європи

13/02/2020 11:30

Відбулася зустріч керівника Секретаріату Уповноваженого ВРУ з прав людини Людмили Левшун та представника Уповноваженого з дотримання процесуальних прав Вячеслава Петльованого з міжнародним експертом Ради Європи професором Аланом Патерсоном та керівником Проекту Ради Європи Іллею Черногоренком, під час якої сторони обговорили низку питань практики надання безоплатної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах.

Під час зустрічі представники Секретаріату поінформували, що в Україні безоплатна правова допомога надається згідно ЗУ «Про безоплатну правову допомогу», який регулює правовідносини у цій сфері. Водночас зазначений вище закон поділяє таку допомогу на первинну та вторинну.

Людмила Левшун зазначила, що перший меморандум, який підписала Людмила Денісова, коли вступила на посаду Уповноваженого, це був меморандум з Центром надання безоплатної правової допомоги. Відповідно до цього меморандуму, Секретаріат Уповноваженого залучає працівників зазначених центрів до своїх моніторингових візитів. Крім того, такі ж меморандуми підписали наші колеги в регіонах.

Керівник Секретаріату Уповноваженого повідомила, що до інституції надходять звернення громадян щодо неотримання безоплатної правової допомоги чи неналежної якості надання такої послуги.

Зокрема, за результатами діяльності Уповноваженого ВРУ з прав людини, а саме реалізації функції національного превентивного механізму, можна вказати на системність проблеми доступу та надання безоплатної вторинної правової допомоги особам, які перебувають у так званих місцях несвободи – інтернатних закладах.

Вячеслав Петльований підкреслив, що через неналагодженість співпраці між такими закладами та центрами надання безоплатної вторинної правової допомоги підопічні не мають можливості звернутись за захистом своїх прав. Однією з причин є відсутність інформації про такі центри та неможливість отримати правову допомогу безкоштовно.

Також мають місце випадки неофіційної відмови Центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги у співпраці. На жаль, мають місце і ситуації, коли така співпраця налагоджена, але підопічні, наприклад, геріатричного пансіонату не мають змоги поспілкуватись з представником такого центру через обмеженість своїх можливостей: зазначений представник проводить консультацію лише у визначеному місці і у визначений час, тобто не відвідує кожного мешканця такого закладу. У всіх виявлених випадках таких порушень Уповноважений вживає всіх можливих заходів для забезпечення права таких осіб на отримання безоплатної правової допомоги.

Сторони висловили впевненість, що за результатами таких зустрічей будуть підготовлені рекомендації щодо подальшого розвитку системи безоплатної правової допомоги в Україні, беручи до уваги стандарти Ради Європи та практики європейських держав щодо доступності та якості надання правової допомоги.