Результати моніторингу дотримання прав громадян при перетині контрольних пунктів в’їзду-виїзду «Чонгар» та «Каланчак»

10/06/2019 15:00

На виконання плану заходів із реалізації Стратегічних напрямів діяльності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини на 2019 рік представниками Уповноваженого з дотримання рівних прав і свобод Лідією Козуб та з дотримання прав жителів Автономної Республіки Крим та міста Севастополя Ісмаїлом Халіковим за участі завідувача сектору регіонального представництва в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі Февзі Каракаша відбулися моніторингові візити до контрольних пунктів в’їзду-виїзду «Чонгар» та «Каланчак».

За результатами моніторингу встановлено ряд недоліків, що є характерними для цих КПВВ протягом усього періоду їх існування, та на які неодноразово зверталась увага Уповноваженого та організацій громадянського суспільства, що опікуються дотриманням прав громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим і міста Севастополя.

До цього часу залишається не вирішеним питання щодо облаштування медичних пунктів, місць відпочинку та створення перед КПВВ зон сервісного обслуговування з належними санітарно-гігієнічними умовами. Відсутнє належне утримання, елементарні гігієнічні умови, водопостачання, сміттєві баки тощо, що може спричинити загрозу здоров’ю громадян, зокрема в літній період. При цьому жодних робіт з благоустрою державними установами не проводиться.

Відсутні медпункти. На КПВВ «Каланчак» навіть не передбачене приміщення, а на КПВВ «Чонгар» приміщення медичного пункту використовується не за призначенням.

Виявлено незадовільний стан дорожнього покриття на КПВВ «Каланчак».Розбита пішохідна доріжка, що не лише ускладнює рух громадян з великогабаритними речами, але й практично унеможливлює пересування осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Відсутні не лише друковані засоби масової інформації, видані мовою корінного народу та національних меншин, які проживають на тимчасово окупованій території, але й пошкоджені інформаційні стенди, де визначено порядок проходження КПВВ.

На КПВВ «Чонгар» до цього часу відсутні покажчики на шляху до місця проведення перевірки.

Під час спілкування представників Уповноваженого з громадянами, які перетинають лінію розмежування, люди скаржаться на відсутність можливості перетинати буферну зону в автомобілях/автобусах, а не пішки, що є надзвичайно важливим для громадян похилого віку, осіб з інвалідністю та громадян з малолітніми дітьми. Зокрема це є необхідним у разі несприятливих погодних умов і є актуальним для  всіх, хто перетинає лінію розмежування (довжина буферної зони біля КПВВ «Каланчак» майже 900 метрів, а біля КПВВ «Чонгар» - 4 км).

Крім того, як мешканці тимчасово окупованої території, які їдуть на материкову частину України, так і громадяни, які з певних причин перетинають лінію зіткнення в бік окупованого півострова, а також працівники Державної прикордонної служби звертають увагу на проблеми з транспортом та невідповідність розкладу руху автомобільного пасажирського транспорту із розкладом руху залізничного транспорту.

На обох перевірених КПВВ як і раніше відсутні центри надання адміністративних послуг, створення яких в четвертому кварталі 2018 року передбачено постановою Уряду для спрощення доступу до адміністративних послуг для громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території.

За результатами перевірки підготовлено відповідне звернення Уповноваженого до Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана з вимогою щодо дотримання прав громадян при перетині ними лінії розмежування та виконання заходів, спрямованих на реалізацію деяких засад державної внутрішньої політики щодо тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, план яких затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 р. № 218-р.