КСУ завершив слухання справи за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини

07/04/2017 13:09

6 квітня 2017 року Конституційний Суд України у формі усного слухання розпочав розгляд справи за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) частини шостої статті 182 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини шостої статті 182 Кодексу адміністративного судочинства України постанова суду у справах про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання виконується негайно.

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини зазначає, що у статті 39 Конституції України передбачено умови, за яких реалізація права на свободу мирних зібрань може бути обмежена і таке обмеження встановлюється лише судом. Оскарження такого рішення суду є засобом захисту цього права від можливого свавільного обмеження, а тому дуже важливо, щоб перегляд справи судом апеляційної інстанції був ефективним засобом захисту права на свободу мирних зібрань, тобто таким, що здатен припинити порушення і відновити право.

Неконституційність частини шостої статті 182 Кодексу Валерія Лутковська  вбачає в тому, що постанова суду першої інстанції у справі про обмеження права на свободу мирних зібрань підлягає негайному виконанню після винесення навіть у разі її оскарження в апеляційному порядку.

Проте суд апеляційної інстанції відповідно до положень Кодексу ухвалює судове рішення протягом одного місяця і трьох днів з дня отримання судом апеляційної скарги. Тобто таке рішення може бути ухвалено після дати, на яку планувався захід, що зводить нанівець суть права на ефективний судовий захист та не гарантує відновлення реалізації права на свободу мирних зібрань.

На думку Уповноваженого, частина шоста статті 182 Кодексу не відповідає частині першій статті 8, частині першій статті 55, статті 129 Конституції України.

Конституційний Суд України завершив дослідження матеріалів справи на відкритому пленарному засіданні у формі усного слухання і перейшов до закритої частини пленарного засідання для подальшого обговорення та ухвалення рішення.