Аксана Філіпішина: «Політика трансформації ґендерних стереотипів у суспільстві є важливим, але, водночас, і найбільш складним завданням»

03/11/2016 17:07

Як відомо, 26 жовтня 2016 року у м. Києві біля станції метро «Університет» з’явилися три лайтбокси з написами «Жінка-керівник завжди стерво», «Кар’єристка – мати-зозуля», «Навіщо платити ЗП за ПМС» з посиланням на Спілку сексистів України. Через три дні зазначені лайтбокси були обмотані стрічками з написами «Стереотипи під наглядом – She Congress – 18/11/16».

Зокрема, організаторами на сайті заходу, який має відбутися 18 листопада 2016 року в м. Києві, та буде присвячений тематиці розвіювання ґендерних стереотипів, зазначено, що «She Congress#3 – це надихаючі історії неабияких жінок, чия діяльність доводить: жінці підвласне все. Наші спікери вже розвінчали міфи про те, що можливо для жінки в бізнесі і в житті. Тепер вони допоможуть розширити горизонти вам».

В цьому контексті Представник Уповноваженого з питань дотримання прав дитини, недискримінації та гендерної рівності Аксана Філіпішина звернула увагу на такі аспекти цієї ситуації.

«По-перше, незважаючи на те, що лайтбокси були обмотані стрічками з написами «Стереотипи під наглядом – She Congress – 18/11/16», навряд чи це можна розглядати як процес розвіювання стереотипів, наприклад щодо ролі жінки-керівника. Адже, на мою думку, поширення написів «Жінка-керівник завжди стерво», «Кар’єристка – мати-зозуля», «Навіщо платити ЗП за ПМС» без одночасної критики стереотипних та образливих проявів, несе в собі велику небезпеку. Оскільки більшість хлопців та дівчат, чоловіків та жінок, які ходять вулицями міста Києва, бачать на цих плакатах тільки підтвердження того, що вони і так чують кожен день», – переконана Аксана Філіпішина.

Крім того, Представник Уповноваженого зазначила, що візуально обмотані стрічками з написами «Стереотипи під наглядом – She Congress – 18/11/16» лайтбокси сприймаються швидше як комерційна реклама.

«У цьому контексті маю зауважити, що відповідно до положень Закону України «Про рекламу», реклама не повинна містити інформації та зображень, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності (стаття 7). У рекламі забороняється вміщувати твердження, які є дискримінаційними, в тому числі, за ознакою статі (стаття 8). При цьому особа, яка є замовником реклами для її розповсюдження, несе відповідальність за недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами (стаття 27)», – зазначила Представник Омбудсмана.

«Напевно, ніхто не буде заперечувати, що політика трансформації ґендерних стереотипів у суспільстві є важливим, але, водночас, і найбільш складним завданням. На моє переконання, досягнути цього можливо лише шляхом пропагування поваги рівності між жінками та чоловіками, а також обізнаності про шкідливі ґендерні стереотипи, а не розміщенням провокативних плакатів», – резюмувала Аксана Філіпішина.