Як дотримуються права громадян у сфері права на соціальний захист та охорону здоров’я у м. Тростянець та Тростянецькому районі Сумської області в умовах децентралізації

29/03/2019 13:35

Співробітники Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини за участю регіонального координатора взаємодії з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у Сумській області здійснили моніторинг дотримання конституційних прав громадян в умовах децентралізації у сфері права на соціальний захист та охорону здоров’я.

У ході дводенного моніторингового візиту відвідали Тростянецьку міську раду (ТМР), що є центром Тростянецької міської об’єднаної територіальної громади, Тростянецьку районну раду, Тростянецьку районну державну адміністрацію, Управління соціального захисту населення Тростянецької райдержадміністрації, Територіальний центр соціального обслуговування Тростянецької міської ради, комунальне некомерційне підприємство «Тростянецька міська лікарня» Тростянецької міської ради і комунальне некомерційне підприємство «Тростянецький центр первинної медичної допомоги» Тростянецької міської ради.

Встановлено, що реалізацію державної політики у сфері соціального захисту населення, яке проживає на території міської громади, до складу якої входить місто Тростянець, Зарічненська сільська рада, село Зарічне, село Лучка, Кам’янська сільська рада, село Кам’янка, село Кам’янецьке, та району, здійснює Управління соціального захисту населення Тростянецької райдержадміністрації, а надання соціальних послуг − Територіальний центр соціального обслуговування Тростянецької міської ради. Структурні підрозділи з питань охорони здоров’я відсутні.

Водночас повноваження щодо соціального захисту населення Тростянецькою міською радою жодним розпорядчим документом не делеговані Тростянецькій районній державній адміністрації, при тому, що кошти на здійснення низки заходів соціального захисту населення виділяються Управлінню соціального захисту населення Тростянецької райдержадміністрації з бюджету міста. Аналогічною є ситуація з приводу не делегування Тростянецькою районною радою повноважень Тростянецькій міській раді щодо надання соціальних послуг жителям району.

Також виявлено, що до структури виконавчого апарату Тростянецької міської ради входить відділ соціального захисту населення, однак цей підрозділ не функціонує, штатні посади у ньому не заповнено.

У ході моніторингового візиту до міської та районної рад встановлено порушення прав громадян на пільговий проїзд на території іншої адміністративної територіальної одиниці. Зокрема жителів міста на території району та навпаки, жителів району на території міста.

Водночас пільговий проїзд на місцевих маршрутах як в районі, так і в місті, надається у безготівковій формі. При цьому ні районом, ні містом не укладені договори з автоперевізниками про пільгове перевезення пасажирів на міських та приміських маршрутах.

У місті діє багатофункціональна електронна картка «Картка мешканця Тростянецької ОТГ», на підставі якої здійснюється пільгове перевезення окремих категорій громадян міста чотирьома соціальними автобусами,  які обладнані терміналами-валідаторами.

Відповідні термінали-валідатори були встановленні й на території вокзалу станції Тростянець-Смородине. Однак Регіональна філія «Південної залізниці» АТ «Укрзалізниця» через три місяці їх використання категорично відмовилась від автоматичного обліку пільговиків. Внаслідок чого АТ «Укрзалізниця» на сьогодні виставляє рахунки міській раді на оплату послуг за перевезення  пільговиків не тільки громади, а й жителів інших населених пунктів.

В Тростянецькій ОТГ відсутні місцеві програми соціальної підтримки населення. Одноразова матеріальна допомога жителям громади, в тому числі й на поховання, виділяється на підставі окремих рішень виконавчого комітету Тростянецької міської ради на підставі заяв громадян.

Також встановлено, що кошти на санаторно-курортне лікування ветеранів праці, інших пільгових категорії населення, які не забезпечуються путівками за рахунок коштів державного бюджету, з бюджетів громади та району не виділяються.

Виявлено проблемне питання щодо здійснення контролю Управлінням соціального захисту населення Тростянецької райдержадміністрації за фактичною виплатою мешканцям громади та району житлової субсидії у готівковій формі. 

З районного бюджету виділяються кошти в рамках діючих місцевих програм на оплату послуг зв’язку, надання одноразової матеріальної допомоги та грошової допомоги на поховання окремим категоріям громадян, розвитку КНП «Тростянецька міська лікарня» ТМР та репродуктивного здоров’я тощо.

Вторинна медична допомога в місті та районі надається на базі КНП «Тростянецька міська лікарня» ТМР, до складу якого входять стаціонарні відділення, клініко-діагностична лабораторія, протитуберкульозний кабінет, кабінети та відділення функціональної діагностики тощо. У вересні 2018 року у зазначеному закладі оновлене за європейськими стандартами терапевтичне відділення, зокрема палати мають покращені умови перебування.

Проблемами вторинної медичної допомоги є зношеність обладнання закладу, неукомплектованість штатних посад лікарів-спеціалістів, зокрема,ендокринологів, кардіологів, рентгенологів,  у зв’язку з низькою матеріальною мотивацією медичного персоналу.

Як показав проведений моніторинг, потреба перевищує обсяг виділеного фінансування для покриття витрат за Урядовою програмою «Доступні ліки», а також для забезпечення хворих на діабет І типу препаратами інсуліну. Питання забезпеченості пацієнтів, які мають право на пільгове отримання ліків за рахунок державних програм, зокрема, препаратами інсуліну, вирішується шляхом виділення коштів з місцевих бюджетів, а також перерозподілу коштів в межах області. Наразі потреба у забезпеченні хворих на цукровий діабет І типу препаратами інсуліну задоволена.

Моніторингова група надала органам місцевого самоврядування та місцевим органам виконавчої влади, їх структурним підрозділам, установам та закладам відповідні роз’яснення та рекомендації, в тому числі щодо можливості звернення громадян до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у разі порушення їх виборчого права під час проведення виборів Президента України 31 березня 2019 року.

За результатами моніторингового візиту відповідним органам влади будуть підготовлені відповідні акти реагування Уповноваженого.

Моніторинг здійснювався в рамках проекту «Зміцнення потенціалу Секретаріату Уповноваженого ВРУ з прав людини», який виконується Програмою розвитку ООН в Україні та фінансується Міністерством закордонних справ Данії.