Валерія Лутковська: «Відсутність діалогу з громадянським суспільством у питаннях доступу до публічної інформації – це виклик органам державної влади»

25/03/2014 14:30

На цьому наголосила Уповноважений з прав людини під час експертного круглого столу «Службова інформація: Виконання норм закону чи спосіб приховати інформацію?». На її переконання, саме відсутність такого діалогу є головною причиною невиконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» або неправильного тлумачення державними посадовцями окремих його положень.

«Безпосередня участь громадян у контролі за діяльністю органів державної влади, тотальна боротьба з корупцією неможлива без реалізації права громадян на отримання інформації, у тому числі тієї, яка зберігається під грифом «для службового користування», – зазначила Валерія Лутковська.

Під час роботи круглого столу було презентовано результати проекту «Доступ до публічної інформації. Розробка політики у сфері доступу до інформації під грифом «для службового користування» (поєднання зусиль громадськості та Омбудсмана задля підвищення рівня прозорості органів місцевої влади)», здійсненого Центром політичних студій та аналітики.

Спинившись на практиці застосування Закону України «Про доступ до публічної інформації», директор центру Віктор Таран акцентував увагу на тому, що, використовуючи норму «ДСК», державні посадовці почасти свідомо приховують інформацію від громадян або подають її не повністю. Він також повідомив про те, що за результатами проведеного дослідження від представників громадськості було розроблено рекомендації державним службовцям щодо застосування Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Згідно з рекомендаціями, органам влади, у розпорядженні яких знаходяться документи, яким було присвоєно гриф «ДСК», доцільно, зокрема, затвердити інструкції з питань обліку, зберігання і використання документів та інших матеріальних носіїв, які містять відомості, що становлять службову інформацію.

Письмова відмова в задоволенні запиту з посиланням на віднесення інформації до службової повинна містити також обґрунтування відповідно до застосованого «трискладового тесту». У випадку, коли таке обґрунтування відсутнє, відмова в наданні інформації вважається неправомірною, оскільки не додержано вимог частин першої та четвертої статті 22 Закону «Про доступ до публічної інформації».