Михайло Чаплига: «Виконуючи функції контролюючого органу з доступу до публічної інформації, Офіс Омбудсмана прагне відповідати очікуванням суспільства»

22/09/2016 12:00

Це зазначив Представник Уповноваженого з питань зв’язків із громадськістю та інформаційних технологій, представляючи проблемні питання доступу до публічної інформації в Україні.

«Наш офіс виконує просвітницьку функцію для громадськості, а також освітню для чиновників. Наша мета – не лише карати, а перш за все вчити. Навчити органи влади не боятися відкривати інформацію, а також користуватися трискладовим тестом», – повідомив Михайло Чаплига.

За його словами, засади функціонування ідеального органу у сфері забезпечення права на інформацію мають бути такими:

- швидкість реакції,

- обов’язковість приписів,

- покарання за невиконання приписів.

Знайомлячи присутніх із роботою Управління з питань доступу до публічної інформації, Представник Уповноваженого за цим напрямом Ірина Кушнір зазначила: «За скаргами, які надходять від громадян, ми прагнемо дисциплінувати органи державної влади, стимулювати їх налагодити всередині органу таку комунікацію, щоб потім не було відмовок у ненаданні або невчасному наданні інформації громадянам через бюрократичні перепони. Крім того, одне з проблемних питань, із яким ми стикаємось повсякчас, є «балансування інтересів», тобто встановлення того, чи дійсно шкода, яка може бути завдана захищеному інтересу, переважає суспільний інтерес».

Уповноважений з прав людини Валерія Лутковська під час свого виступу зауважила, що Офіс Омбудсмана як незалежна інституція цілком відповідає для виконання функцій контролюючого органу у сфері доступу до публічної інформації.

«Однак ми маємо низку проблемних питань у цьому зв’язку. По-перше, рекомендації Уповноваженого з прав людини, як і в більшості країнах-членах Ради Європи, не є обов’язковими до виконання, а це в свою чергу, знижує ефективність захисту права на інформацію. По-друге, функція покарання не є притаманною для національної інституції з прав людини. Крім того, функції контролю за доступом до інформації йдуть урозріз з так званими «паризькими принципами» діяльності національної інституції з прав людини. Враховуючи це, ми плануємо звернутися до парламентарів, громадських активістів і експертів з рекомендацією створити посаду інформаційного комісара в Україні, не знімаючи при цьому функції парламентського контролю за правом на доступ до інформації з Офісу Уповноваженого з прав людини», – повідомила Валерія Лутковська.

Також Омбудсман України зазначила, що зважаючи на обмежені людські ресурси Офісу, а також враховуючи зростаючий попит суспільства на інформацію, Офіс активно співпрацює з представниками організацій громадянського суспільства.

«Вони є надзвичайно активними у розумінні свого права знати, а також володіють високим рівнем професіоналізму. Тож, використовуючи їх експертний потенціал, ми спільно проводимо проактивний моніторинг, який має на меті превентивну дію, тобто попередити порушення права на доступ до інформації. Нами вже розроблена методологія, як оцінювати відкритість влади, і планується проводити такий моніторинг на регіональному рівні», – зазначила Валерія Лутковська.

Із проблемами, які виникають під час судового розгляду справ про порушення права на доступ до публічної інформації, ознайомив присутніх Заступник Голови Вищого адміністративного суду України Михайло Смокович, висловивши при цьому вдячність Уповноваженому з прав людини за методологічну допомогу, зокрема з проведення освітніх тренінгів для суддів.