Моніторингові візити щодо дотримання прав і свобод представників ромської національної меншини у Донецькій і Харківській областях

21/12/2018 15:25

Моніторинг було здійснено за ініціативи Уповноваженого ВРУ з прав людини та в рамках реалізації проекту Офісу Ради Європи в Україні «Захист національних меншин, включаючи ромів та мови меншин в Україні»

До складу моніторингової групи увійшли співробітниками відділу рівних прав і свобод та відділу моніторингу прав  дитини та сім’ї Секретаріату Уповноваженого та представник Уповноваженого в східних областях.

Метою моніторингу було проведення аналізу стану дотримання прав і свобод представників ромської національної меншини, які, зокрема,  мешкають у м. Торецьк Донецької області, смт Вільшани та м. Мерефа Харківської області.

Під час візиту було встановлено, що незважаючи на заходи, які вживаються місцевими органами влади для забезпечення доступу ромів до соціальних, медичних, освітніх послуг, документування, працевлаштування тощо, ряд проблемних питань ромської громади залишаються невирішеними.

Переважна більшість ромських родин проживає в злиденних умовах, відсутні умови для дотримання елементарних санітарно-гігієнічних норм, не освітлені вулиці на території поселення.

Тому для вирішення питання соціального захистуосіб ромської національності, які опинилися в складних життєвих обставинах потрібна більш активна та скоординована робота різних структурних підрозділів місцевих органів влади.

Окрема увага під час візиту приділялася ромській громаді селища Вільшани Дергачівського району Харківської області, де у травні 2017 року мав місце міжетнічний конфлікт, внаслідок якого загинув чоловік ромської національності. Під час проведення візиту встановлено, що діалог та порозуміння між місцевою владою та ромською громадою селища не налагоджено.

Водночас позитивним прикладом чіткої налагодженої взаємодії між місцевими органами влади, ромською громадою та неурядовими громадськими організаціями, які опікуються ромською проблематикою, є ситуація, що склалася на території Мереф’янської місткої ОТГ.

Так, з метою вирішення проблемних питань ромської громади, яка мешкає на території ОТГ, було створено ініціативну групу, до складу якої увійшли працівники установ та відомств, які опікуються питаннями освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, а також представники ромських громадських організацій.

Шляхом медіації ромських правозахисників з ромською громадою та місцевою владою вдалося підвищити рівень правової обізнаності ромів, позитивно вирішувати їхні соціальні, житлові, освітні, культурні та інші питання.

Окрема увага зверталась на дотримання права на освіту дітей ромів. Так, під час моніторингу в кожному населеному пункті були відвідані структурні підрозділи, на яких покладена відповідальність за організацію освітнього процесу. Крім того, були відвідані заклади освіти, у тому числі дошкільної, де навчаються діти ромів.

Зокрема, заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів № 5, заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 9 «Веселка» (м. Торецьк), комунальний заклад «Вільшанський ліцей» Дергачівської районної ради Харківської області та Вільшанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Дзвіночок» Вільшанської сільської ради Дергачівського району Харківської області, Мереф’янський дошкільний навчальний заклад № 4, комунальний заклад «Мереф'янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3» Мереф'янської міської ради Харківської області .

З метою виявлення проблемних питань у забезпеченні права дітей на освіту, представники Секретаріату в кожному населеному пункті поспілкувались безпосередньо з групою ромської громади.

За результатами перевірки встановлено, що освітніми послугами забезпечене практично все дитяче населення шкільного віку вказаних населених пунктів. До загальноосвітніх навчальних закладів діти зараховуються за територіальним принципом та за бажаннями батьків. Упереджене ставлення та прояви булінгу до дітей ромів з боку інших дітей та з боку їхніх батьків не виявлено.

На належному рівні проводиться інформаційно-роз’яснювальна робота, яка спрямована на формування толерантного ставлення між всіма учасниками освітнього процесу.

Водночас зафіксовано окремі випадки відсутності документів у ромських дітей.  Також під час перевірки виявлена загальна проблема відсутності у дітей ромів дошкільної підготовки, що в подальшому призводить до більш низького рівня знань дітей ромів у начальній школі.