Спростування неправдивої інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Харківської обласної прокуратури

20/01/2015 11:56

17 січня 2015 року на офіційному веб-сайті Харківської обласної прокуратури з’явилась інформація про непідтвердження фактів, викладених у звіті Європейського комітету з питань запобігання катуванням, з посиланням на висновки Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. У зв’язку з цим зазначаємо, що вказана інформація не відповідає дійсності.

Секретаріат Уповноваженого з прав людини наголошує, що Європейський комітет з питань запобігання катуванням (ЄКЗК) є найбільш незалежною і впливовою міжнародною організацією, яка вже 25 років займається моніторингом неналежного поводження на території країн-членів  Ради Європи.

Як відомо, за результатами своїх візитів до України ЄКЗК неодноразово звертав увагу Уряду на поширення катувань та жорстокого поводження в діяльності правоохоронних органів та пенітенціарних закладів та надавав ґрунтовні рекомендації щодо недопущення таких випадків у подальшому.

На жаль, сьогодні можна стверджувати, що позиція окремих керівників органів прокуратури, Державної пенітенціарної служби та Міністерства юстиції свідчить про фактичне невизнання цієї проблеми, намагання приховати її від громадськості та міжнародної спільноти, в тому числі й шляхом непроведення ефективного розслідування за кожною заявою та скаргою на неналежне поводження з боку засуджених та взятих під варту осіб.

Секретаріат Уповноваженого з прав людини також зазначає, що протягом 2014 року працівниками Секретаріату разом із громадськими активістам неодноразово проводилися моніторингові візити до  пенітенціарних закладів Харківської області, зокрема до Темнівської виправної колонії №100, Диканівської виправної колонії №12, Первомайської виправної колонії №117, Курязької виховної колонії.

Під час проведення моніторингових візитів було встановлено низку порушень конституційних прав та свобод громадян, зокрема:

- застосування фізичного та психологічного насильства по відношенню до засуджених осіб з боку адміністрації установ або так званого «активу» з числа засуджених за прямою вказівкою адміністрації;

- неналежні умови тримання засуджених під час їх перебування у дисциплінарних приміщеннях;

- порушення права засуджених на телефонні розмови, права на медичну допомогу, трудових прав засуджених осіб тощо.

За результатами моніторингу Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини було спрямовано низку подань до Генеральної прокуратури та Міністерства юстиції для вжиття відповідних заходів реагування. Однак, як свідчать результати повторних візитів працівників Секретаріату Уповноваженого, суттєвих змін у ставленні адміністрації пенітенціарних закладів до засуджених та взятих під варту осіб, на жаль, не відбулося.

У повідомленні Харківської обласної прокуратури також міститься інформація, що «Темнівську виправну колонію відвідав представник Уповноваженого з прав людини. Він оглянув всі дільниці, поспілкувався з засудженими. Фактів здійснення днювальним обшуків, накладання чи виконання заходів стягнення по відношенню до засуджених, присвоєння чи використання повноважень адміністрації установи не встановлено».

Стосовно цієї інформації, зазначаємо, що відомий правозахисник Андрій Черноусов, який діяв на підставі окремого доручення Уповноваженого з прав людини, дійсно взяв участь у візиті до Темнівської виправної колонії. Однак, вказані факти, наведені у повідомленні Харківської обласної прокуратури, щодо візиту до Темнівської ВК-100 не відповідають дійсності, адже головна увага учасники візиту приділялась особам, які перебувають у дисциплінарних приміщеннях (приміщення камерного типу та дисциплінарні ізолятори) та заходам реагування органів прокуратури на заяви засуджених про побиття та жорстоке поводження. При цьому, представники прокуратури замість належної фіксації тілесних ушкоджень в одного з засуджених, послалися на небажання останнього писати скаргу до органів прокуратури як на причину відсутності ефективного розслідування.

Секретаріат Уповноваженого з прав людини висловлює сподівання, що органи прокуратури, Державна пенітенціарна служба та Міністерство юстиції вживатимуть всіх належних заходів задля попередження випадків неналежного поводження в діяльності пенітенціарних закладів і адекватно реагуватимуть на рішення, висновки та рекомендації таких впливових міжнародних організацій як Європейський комітет з питань запобігання катуванням та Європейський суд з прав людини.

Також очікуємо, що у своїх подальших публікаціях представники Харківської обласної прокуратури будуть більш об’єктивно висвітлювати результати моніторингу стану забезпечення прав людини в діяльності пенітенціарних закладів області.

Довідково.

На відсутність ефективного розслідування випадків  неналежного поводження щодо засуджених та взятих під варту осіб в Україні вже неодноразово звертав увагу і Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях, що вже призвело як до значних бюджетних втрат, так й до погіршення іміджу нашої держави на міжнародній арені.

Так, зокрема, у своєму рішенні від 17 січня 2013 року у справі «Карабет та інші проти України» суд встановив порушення статті 3 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод в її процесуальному аспекті у зв’язку з неефективністю розслідування у справі заявників.

Це полягало, зокрема,  в незабезпеченні ретельності розслідування, адже не було проведено експертного медичного обстеження всіх заявників. А медичне обстеження, яке було проведено щодо деяких із них, було неповним та поверхневим; заявники та свідки не були захищені від погроз та залякування з боку адміністрації установ при проведенні допитів, дії органів прокуратури були формальними та пасивними. Також розслідування не можна назвати незалежним, оскільки, як було констатовано в інших справах проти України,  розслідування щодо скарг заявників на жорстоке поводження було покладено на прокурора, до повноважень якого входить нагляд за дотриманням законів в установах виконання покарань, в тому числі установи, події в якій оскаржуються заявниками.