У Сосницькому навчально-реабілітаційному центрі на Чернігівщині забезпечуються права на освіту дітей з особливими освітніми потребами

19/04/2019 12:55

Регіональний координатор взаємодії із громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в Чернігівській області Алла Лепеха спільно з монітором національного превентивного механізму Дмитром Науменко здійснили візит до комунального закладу «Сосницький навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради.

Це загальноосвітній навчальний заклад, метою діяльності якого є реалізація права на освіту та отримання професії дітей з особливими освітніми потребами, зумовленими складними вадами розвитку, їх інтеграція в суспільство шляхом здійснення комплексних реабілітаційних заходів, спрямованих на відновлення здоров’я, здобуття освіти відповідного рівня, розвиток та корекцію порушень.

Діти із складними порушеннями розвитку – це діти з порушенням слуху, зору, тяжкими системними мовленнєвими порушеннями, тяжкими порушеннями опорно-рухового апарату у поєднанні з розумовою відсталістю, затримкою психічного розвитку, сліпоглухі, діти, які себе не обслуговують і відповідно до індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю потребують індивідуального догляду та супроводу, але вони можуть перебувати у дитячому колективі згідно з рекомендованим лікарем режимом.

Під час візиту здійснювався моніторинг забезпечення прав вихованців центру на отримання освіти та індивідуального розвитку, реабілітаційних послуг, реалізації права на гідні умови проживання.

Центр розрахований на навчання 80 дітей. На день моніторингового візиту у закладі перебувало 77 вихованців віком від 2 до 20 років, серед яких 1 дитина, позбавлена батьківського піклування, 57 дітей з інвалідністю, 16 учнів перебувають на індивідуальній формі навчання.

В навчально-реабілітаційному центрі для дітей створено 9 класів, наповнюваність яких становить від 5 до 9 осіб та дошкільна група, в якій перебуває 6 дітей.

Сосницький навчально-реабілітаційний центр має достатньо хорошу матеріальну базу. В закладі чисто, затишно, доброзичлива атмосфера.

В ході моніторингового візиту встановлено, що навчально-виховний процес у закладі організований на належному рівні. Педагогічний колектив ефективно працює над проблемою «Розвиток і самореалізація особистості школяра з особливими потребами шляхом використання традиційних та інноваційних підходів до організації та реалізації корекційно-розвивального навчання і виховання».

Навчальний процес в центрі здійснюється із врахуванням вимог лікувально-корекційної роботи. У процесі навчання і виховання враховуються індивідуальні особливості розвитку дітей, гігієнічні, медичні та спеціальні корекційні та психолого-педагогічні рекомендації.

Реабілітаційний процес включає медичну, фізичну, психологічну, педагогічну, соціально-побутову, професійну реабілітацію згідно з індивідуальною програмою реабілітації дитини з інвалідністю. Діяльність реабілітаційного відділення центру спрямована на реабілітацію основної патології та супутніх захворювань дитячого організму, соціалізацію вихованців. Реабілітація носить комплексний характер і забезпечується психолого-педагогічними, соціально-побутовими, медичними (лікувально-профілактичними), фізичними заходами. Система реабілітації в центрі здійснюється шляхом використання технічних та інших засобів реабілітації, виробів медичного призначення. Соціальне становлення вихованців, підготовка їх до самостійного життя забезпечується шляхом організації допрофесійного навчання. У центрі працюють столярна, слюсарна, швейна майстерні, 19 гуртків, ізостудія.

Заклад повністю забезпечений педагогічними кадрами, серед яких 20 вчителів – дефектологів, логопеди, реабілітологи.

Водночас під час моніторингового візиту були виявлені наступні недоліки.

Спальні кімнати центру добре облаштовані, мають достатню площу, але їх наповнюваність перевищує нормативно-встановлені норми. В кімнатах проживає від 3 до 7 вихованців, недостатня кількість стільців.

На кухні було виявлено битий посуд. В холодильниках зберігались несумісні продукти.

Крім того, центр складається з декількох приміщень, які потребують ремонту.

За підсумками моніторингового візиту буде підготовлений звіт та направлені відповідні акти реагування.