Результати моніторингового візиту до Головненської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату на Волині

17/04/2019 15:15

Регіональний представника Уповноваженого ВРУ з прав людини у Волинській області Любов Сітовська та регіональний координатор взаємодії з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради з прав людини Віталій Єлов здійснили моніторинговий візит до Головненської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернат «Центр освіти та соціально-педагогічної підтримки».

Це заклад комунальної власності, який функціонує з 1974 року. Заклад за змістом реабілітаційних заходів належить до установ психолого-педагогічної реабілітації та здійснює комплексну реабілітацію дітей-інвалідів відповідно до державних соціальних нормативів у сфері реабілітації. До закладу зараховуються також  діти-сироти, діти позбавлені батьківського піклування інші категорії дітей.

Головною метою спеціальної школи-інтернату є забезпечення права дитини на здобуття певного рівня освіти, в тому числі дошкільної та позашкільної, професійної орієнтації та підготовки, проведення корекційно-розвиткової роботи та здійснення заходів з реабілітації. Школа-інтернат складається з дошкільного відділення, початкової школи 1-4 класи, основної школа 5-10 класи.

Центр розрахований на 160 дітей. У 2018/2019 навчальному році у школі-інтернату всього навчається 147 дітей з особливими освітніми потребами та з важким порушенням мовлення. Зокрема це 44 дітей з інвалідністю, 15 дітей позбавлена батьківського піклування, 15 дітей сироти, 20 дітей-напівсироти, 84 дитини з легкою розумовою відсталістю, 15 дітей з затримкою психічного розвитку, 23 дитини з загальним мовним недорозвитком. Віковий склад вихованців: 5-18 років.

Школа-інтернат має велику та доглянуту територію. Будівлі школи-інтернату перебувають в охайному стані. Класні кімнати обладнані усім необхідним для навчання. Для дітей укомплектовані сенсорна кімната; кабінет логопеда, психолога, соціального педагога, кабінети для занять із соціально-побутового орієнтування, навчально-виробничі майстерні з урахуванням організації на їх базі поглибленого професійно-трудового навчання, кабінет трудового навчання для учнів початкових класів.

У школі-інтернаті діти проживають в кімнатах від 7 до 9 осіб. Всюди охайні меблі та ремонти. За бажанням у вільний час діти можуть відвідувати гуртки, переглядати телевізор, користуватися комп'ютером.

Моніторингова група була приємно вражена дивовижним музеєм вишитої ікони, який знаходиться в окремому приміщені і створений на основі робіт вихованців школи-інтернат. У музеї близько 40 вишитих робіт. Роботу учні виконують під керівництвом вчителя наставника.

Особливої уваги заслуговує потреба у спортзалі. Зокрема, протягом 2009 та 2010 року проводились будівельні роботи близько 40 відсотків з реконструкції та добудови дизельної школи-інтернату під спортзал. Будівельні роботи даного об’єкту близько 9 років не проводяться. Через призупинення будівництва стіни та змонтоване перекриття руйнуються, що свідчить про нераціональне використання державних коштів. У 2017 році директором школи інтернату проведено коригування проектно-кошторисної документації. Для проведення будівельних робіт з метою введення об’єкту в експлуатацію необхідно державні кошти, які не виділяються.

На даний час заняття із фізичного виховання, лікувальної фізкультури проводяться у одній з кімнат спального корпусі площею 49 кв.м., яка за розмірами не відповідає визначеним державним санітарним нормам та правилам площі спортивного залу, який повинен бути не менше 162 кв.м., розміром 9х18 м., висотою 6 м. На окремих вікнах першого поверху спортивного залу встановлено нерозпашні металеві стаціонарні ґрати, що є порушенням вимог пожежної безпеки.

Водночас монітори виявили і порушення. Зокрема, в організації створення умов для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю до соціальної інфраструктури та права на приватність, будівлі не облаштовані пандусом з поручнями. Усі туалетні кімнати не обладнані спеціальними поручнями. Втім у гуртожитку санітарні кімнати не мають таблички  розрізнення за статтю.

Крім того, у навчальному закладі виявлено порушення в організації особистої безпеки учасників освітнього процесу та майна, так як немає кнопки екстреного виклику.

Зокрема, виявлено порушення в організації роботи харчоблоку та порушення питного режиму. Столовий посуд у харчоблоку працівники їдальні використовували емальований та пошкоджений. У приміщені навчального корпусу встановлено єдиний фонтанчик з питною водою, який не працює. В інших приміщеннях не встановлено бачки, кулери з питною водою. У результаті чого, діти не мають вільного доступу до питної води.

Встановлено порушення права на скаргу. Не забезпечено доступ до інформації щодо прийому громадян адміністрацією, а також - відомості (колонки) щодо доступу до публічної інформації в тому числі і на офіційному веб-сайті закладу. Не облаштовано спеціальне місце для роботи запитувачів з документами чи їх копіями та на стендах відсутні адреси та номери телефонів органів державної влади для вихованців та їх родичів, якщо права зокрема вихованців порушуються.

У школі-інтернаті діти потребують особливої уваги практичного психолога, проте психологом не ведеться журнал щоденного обліку  роботи. 

За результатами моніторингового візиту до Волинської обласної ради будуть направлені рекомендації щодо усунення виявлених проблем та потреб.