Відсутність інформації про наслідки екологічних катастроф унеможливлює ефективну державну політику щодо їх запобігання

14/02/2017 14:08

У зв’язку із займанням у червні 2015 року наповнених паливом резервуарів у смт Глеваха Васильківського району Київської області та пожежами на торфовищах у Вишгородському, Іванківському  районах Київської області та м. Ірпінь, громадянин Р. звернувся до Міністерства екології та природних ресурсів з інформаційним запитом. У ньому він просив надати інформацію про рівень забруднення атмосферного повітря та про заходи з ліквідації забруднення навколишнього природного середовища і регенерації забрудненого атмосферного повітря, що проводились в Київській області.

Не отримавши від міністерства відповідної інформації, громадянин Р. звернувся до суду за захистом свого права на інформацію.

У результаті провадження Київський окружний адміністративний суд зобов’язав міністерство надати належну відповідь на запит громадянина Р., посилаючись на те, що відповідно до Порядку організації та проведення моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України, міністерство віднесено до суб’єктів моніторингу атмосферного повітря.

Відсутність належного виконання міністерством постанови суду призвела до неодноразового скасування судами постанов про закриття виконавчого провадження у вказаній справі, винесених державними виконавцями.

Крім того, судом було прийнято окрему ухвалу, в якій  йдеться про те, що екологічна інформація належним чином міністерством не узагальнюється і не оприлюднюється у зрозумілій загальнодоступній формі, що призводить до системного порушення права громадян на інформацію про стан довкілля.

Оскільки рішення суду на користь громадянина Р. так і не було виконано, за скаргою останнього було відкрито провадження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

У рамках провадження працівниками Секретаріату Уповноваженого була здійснена перевірка щодо наявності у володінні міністерства запитуваної інформації про рівень забруднення атмосферного повітря та про заходи з ліквідації забруднення навколишнього природного середовища і регенерації забрудненого атмосферного повітря, що проводились в Київській області.

За результатами перевірки не було виявлено документів, які містять таку  інформацію. Водночас міністерством повідомлено, що ним забезпечується узагальнення та оцінка інформації про стан атмосферного повітря під час підготовки щорічної національної доповіді про стан навколишнього природного середовища в Україні.

При цьому, моніторинг атмосферного повітря у Київській області у період, якого стосувався запит громадянина Р., міністерством не проводився, інформація про стан атмосферного повітря від інших державних органів, служб, організацій до міністерства не надходила і міністерством не запитувалась.

В обґрунтування відсутності цієї інформації міністерство зазначило, що відповідно до Положення  про державну систему моніторингу довкілля, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1998 № 391, здійснення моніторингу стану атмосферного повітря покладено на Державну службу з надзвичайних ситуацій.

«Відсутність у Міністерства екології та природних ресурсів інформації про наслідки відповідних катастроф призводить до неможливості формування ефективної державної політики щодо запобігання їх виникненню та забезпечення належного стану атмосферного повітря», – такого висновку дійшли працівники Офісу Омбудсмана в ході провадження Уповноваженого.